توسعه فردی

انواع تست روان شناسی و تست هوش

اولین گام در مسیر رشد و موفقیت در زندگی، خودآگاهی و شناخت و فراشناخت خود است.

این که بدانیم چه پتانسیلها و استعدادهای ذاتی و درونی در ما وجود دارد و ما چه کارهایی را اگر انجام دهیم میتوانیم شادتر باشیم و با ارزشتر بوده و سریعتر به موفقیت برسیم.

هدف این مقاله معرفی انواع تست روانشناسی و تست هوش است تا با کمک آن، خودتان، نیازهاتان، استعدادهایتان و آن چیزی را میخواهید را بهتر بشناسید.

تست هوش هیجانی

هوش هیجانی در 4 موضوع خلاصه میشود: 1- درک ما از احساسات خودمان یا شناخت احساسات خودمان، 2- توانایی مدیریت و کنترل احساسات خودمان، 3- درک ما از احساسات دیگران، و 4- توانایی تغییر و مدیریت احساسات دیگران.

طبق مطالعات انجام شده در زمینه موفقیت، رابطه هوش هیجانی (EQ) با موفقیت به مراتب بالاتر از بهره هوشی (IQ) می باشد. به این معنا که به قول دانیل گلمن ، هوش هیجانی بالا تبیین می‌کند که چرا افرادی با ضریب هوشی (IQ) متوسط موفق تر از کسانی هستند که نمره‌های IQ بسیار بالاتری دارند. زمانی که 95% دانشجویان دانشگاه هاروارد را در دهه 1940 از دوران جوانی تا سنین میانسالی مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که افرادی که بالاترین نمره‌های تحصیلی را داشتند از نظر میزان حقوق دریافتی و موفقیت شغلی از هم دوره ای‌های ضعیف تر خود موفق تر نبودند. آنها حتی از نظر میزان رضایت از زندگی شخصی و خانوادگی و عاشقانه نیز وضعیت بهتری نداشتند. قابل توجه اینکه افزایش هوش هیجانی (EQ)به مراتب از افزایش هوشبهر (IQ) آسانتر می باشد. حتی عده ای معتقدند که محیط، تاثیر زیادی در افزایش بهره هوشی ندارد ولی می تواند هوش هیجانی را افزایش دهد. شما می توانید با شرکت در این آزمون به خوشناسی در زمینه مولفه های مختلف هوش هیجانی خود بپردازید.

شروع تست هوش هیجانی

تست MBTI برای شناخت تیپ شخصیتی

آزمون MBTI در سالهای اخیر نشان داده یک آزمون مناسب برای شناخت تیپ شخصیتی افراد هست. این آزمون از 4 منظر افراد را دسته بندی میکند.

اول اینکه افراد درونگرا هستند یا برونگرا

دوم اینکه، افراد چگونه از محیط اطراف، اطلاعات دریافت میکنند؟ به صورت شهودی یا حسّی.

سوم اینکه، ما چگونه تصمیم میگیریم؟ با فکر و منطق یا احساسات.

چهارم، در مواجهه با بقیه آدمها، آنها را چگونه تحلیل میکنیم و میشناسیم؟ به صورت قضاوتی یا به صورت ادراکی

این تست به شما کمک میکند بدانید تیپ شخصیتی شما چیست و برای چه کارهای مناسب است. در این تست روانشناسی معروف که اغلب در انتخاب افراد تیم مناسب برای یک استارت آپ مناسب است شما با پاسخ دهی به تعدادی سوالات آماده شده، بر اساس 4 موضوع خود را آنالیز میکنید.

برای پی بردن به شخصیت خود، در پاسخ به سؤالات گزینه ای را انتخاب کنید که ویژگیها و شخصیت واقعی شما را توصیف کند و نه ویژگیهایی که می خواهید داشته باشید و یا دیگران از شما توقع دارند.
پاسخ درست یا غلط وجود ندارد. به هیچ وجه گزینه ای را که در مورد شما صدق نمی کند، به این دلیل که فکر می کنید گزینه بهتری است انتخاب نکنید، چون در این صورت نتیجه بدست آمده مغایر با خود واقعی شما خواهد بود. پاسخهای شما فقط بیانگر چگونگی نگرش و نگاه شما به محیط اطراف و چگونگی تصمیم گیری شما در امور مختلف است. بنابراین صادقانه پاسخ دهید تا بتوانید به شخصیت واقعی خود پی ببرید.

شروع آزمون شخصیت شناسی MBTI

تست روانشناسی گلاسر برای تشخیص اولویت نیازهای شما

این تست به شما کمک میکند تا مهمترین دسته نیازهای خود را تشخیص دهید و بر اساس آنها هدف گزاری و انتخاب شغل را انجام دهید.

این تست توسط ویلیام گلاسر طراحی شده.

درباره‌ی آزمون:

این پرسش‌نامه (که به نام «آزمون سازگاری نیازهای اساسی صاحبی» نیز معرفی و شناخته شده است)، یک ابزار مبتنی بر روش خود-گزارشی است که برای ارزیابی شدت نیازهای اساسی افراد بر مبنای «تئوری انتخاب» توسط دکتر علی صاحبی طراحی و ارائه شده است. «تئوری انتخاب» معتقد است که همه‌ی ما پنج نیاز ژنتیکی و اساسی داریم که توسط آن‌ها برانگیخته می‌شویم؛ این نیازها عبارت‌اند از: بقا و زنده ماندن، عشق و احساس تعلق، آزادی، قدرت و پیشرفت، و تفریح. تمام رفتارهای ما هدفمند و برای ارضای یکی از نیازهای ما صادر می‌شوند. هنگامی که نیازهای خود را بشناسیم، می‌توانیم تشخیص دهیم وقتی احساس ناخشنودی و ناراحتی داریم کدام‌یک از نیازهایمان ارضا نشده و وقتی احساس خشنودی می‌کنیم کدام‌یک از نیازها ارضا شده است. افراد برای خودشناسی و شناخت اولویت‌های خود از این آزمون استفاده می‌کنند. این آزمون، برای تمام افراد نوجوان و بزرگسال جامعه (رده‌ی سنی 13 سال و بالاتر از آن)، به‌صورت فردی و گروهی، قابل اجرا است. پرسش‌نامه‌ی BNQ شامل 35 سؤال است. به‌طور متوسط، اجرای این پرسش‌نامه حدود 10 دقیقه طول می‌کشد.

شروع آزمون نیازهای اساسی گلاسر

تست بلبین Belbin

این تست به شما کمک میکند تا نقش خودتان را در یک تیم بهتر بشناسید. اگر مدیر یک کسب و کار یا بخش مدیریت منابع انسانی یک سازمان هستید میتوانید با کمک این تست، جایگاه و نقش افراد تیم را بهتر تعیین کنید و انتظاراتی که باید از آنها داشته باشید را درست تشخیص دهید.

دانلود فایل اکسل تست بلبین

پروژه ساپا  یا آزمون SAPA-Project

این آزمون یک تست شخصیت شناسی و روانشناسی بسیار جدید است که هنوز زمانی که این مقاله را مینویسم به فارسی ترجمه شده ی آن را پیدا نکردم.

برای استفاده از آزمون SAPA Project لینک زیر را کلیک کنید:

شروع آزمون SAPA-Project

منابع فارسی برای انواع تست روانشناسی و تست هوش

https://karboom.io/assessments

http://www.beytoote.com/psychology/test/

ویرگول

bartarinha

coca

مسیر ایرانی

https://karboom.io/assessments/raven

بیتوته

Raven

درنگ

aparat

امتیاز بدهید post
نمایش بیشتر

امین قاسمی اسفهلان

مشاور کسب و کار و رشد و توسعه فردی. موسس گروه ایران آسترا و گروه تخصصی جی آی اس آکادمی. علاقمند به شاگردی، راهبری، یادگیری و نوآوری. پیوسته در مسیر شاگردی رشد و موفقیت بوده و آموخته هایم را در سایت اسفهلان به اشتراک می‌گذارم. توانایی من، یک ذهن تحلیلگر و طراح برای حل مسائل کسب و کار اینترنتی و آنلاین، هک رشد سایت و افزایش فروش سایت است. طراحی و کارگردانی هنری ظاهر وب سایت و محتوای سایت توانایی دیگری است که از ذهن تحلیلگر و تحقیقات زیاد به دسته آمده است.

نوشته های مشابه

اشتراک
Notify of
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها