کسب و کارآموزش و یادگیریتوسعه فردی
موضوعات داغ

نکات طلایی در رهبری کسب و کار و سازمان (1399)

رهبران کاری می‌کنند تا افراد با تمام وجود پای کارشان بایستند!

نکات برگزیده مطلب
  • موضوعات این مقاله در مورد رهبری و مدیریت، تفاوت های رهبری و مدیریت، اثرگذاری رهبران، ویژگی های رهبران خود ساخته و اجرای اثربخش راهبری، در سازمان و بیزینس است.

سازمان ها و کسب و کارهای موفق، بیشتر از یک مدیر حرفه ای به یک رهبر عالی نیاز دارند. رهبری یا راهبری، شخصیتی است که به طور آگاهانه و اغلب نااگاهانه در افراد بزرگ شکل می گیرد. آنچه در این مقاله آموزشی رهبری باهم مرور خواهیم کرد نکاتی کلیدی و مهم در مورد رهبری و راهبر بودن و اجرای اثربخش راهبری است که از مطالعه منابع مختلف (که در این مقاله برخی از آنها را ذکر میکنم) و تجربیات حضور در دوره های آموزشی در چند سال اخیر، استخراج شده است.

این مقاله در مورد رهبری و مدیریت و شامل موضوعات: “رهبری کسب و کار، تفاوت های رهبری و مدیریت، و “تعریف رهبری چیست”، “راهبر بودن و اجرای اثربخش راهبری” است.

چرا این مقاله را مینویسم؟!

زیرا میبینم در اغلب موارد برای بهبود سازمان یا کسب و کار و افزایش بازدهی کارمندان، مدیران کسب و کارها به دنبال مدیریت بهتر هستند و این کافی نیست. متن زیر از یکی از کانالهای تلگرامی در گروه پرسش و پاسخ اسفهلان کپی شده بود. اول آنرا بخوانید و سپس ادامه توضیحات را بخوانید.

⭕️ چرا برخی کارمندان کم کارند؟

بارها شده بعنوان مدیر یا ارباب رجوع از کم کاری یک کارمند کلافه بشید؟

🌀 وقتی در یک شرکت کارها درست انجام نمی شود یا اصلا انجام نمی شود سوال بالا ذهن مدیر را به خود مشغول می کند. طبق تحقیقات گسترده ای که فردیناند فورینز انجام داده است عمده ترین دلیلی که کارمندان کارهایی را که شما می خواهید انجام نمی دهند این است که:

🔴 آن ها نسبت به کارهایی که باید انجام دهند توجیه نیستند؛ یا به عبارتی آن ها اصلا نمی دانند قرار است چه کاری انجام دهند.

⏪ وقتی یک کارمند نمی داند دقیقا باید چه کاری انجام دهد مشکل از او نیست بلکه از مدیر است.

⬆️ برای اینکه شرکت بتواند بازدهی بالایی داشته باشد، مدیر باید به 4 چیز به طور جدی پایبند باشد:

1) انتظارات خود را به طور صریح به همه انتقال دهد.

2) اطلاعات و امکانات لازم را برای درست انجام دادن کارها فراهم کند.

3) بازخورد بگیرد و ارزیابی کند، کارمندان خوب را تشخیص دهد و از آن ها به خوبی تجلیل کند.

4) کارمندان را به پیشرفت تشویق کند.

آکادمی‌مدیریت حرفه ای

در جواب متن بالا باید بگوییم:

غیر از این نکات گفته شده، موضوعات مهمتری هم هست و آن انگیزه و الهام بخشی است.
وقتی در سازمانی راهبری موثری وجود ندارد و فقط مدیریت است، این نمی تواند کارمندان یا ذی نفعان را انرژی کافی دهد تا پای کاری بایستند
نیاز است ابتدا مدیران، مفهوم راهبری و اجرای اثربخش راهبری را فراگیرند سپس به جای دستور دادن، کارمندان را راهبری کنند تا خودشان به صورت درونگرا و کششی پای یک کار بایستند

مدیریت کافی نیست!
راهبری نیاز است!
#leadership

اگر مدیر یا رهبر یک سازمان یا کسب و کار هستید و یا میخواهید بشوید، خواندن این مقاله به طور کامل، برایتان میتوان مفید و با ارزش باشد. دانستن این نکات چه در مرحله توسعه و چه در مرحله راه اندازی کسب و کار، میتواند باعث موفقیت و رشد بهتر شود.

موضوعات این مقاله در مورد رهبری و مدیریت، تفاوت های رهبری و مدیریت، چگونگی اثرگذاری رهبران، ویژگی های رهبران خود ساخته و اجرای اثربخش راهبری، در سازمان و بیزینس است.

هدف از اشتراک گذاری این نکات، برداشتن گامی کوچک در راستای ماموریت مان (مهد رشد و تعالی) است تا دنیایی بهتر ایجاد کنیم. دنیایی که میتوانستیم آن را تجربه کنیم، اما خواسته ها و زیاده روی های بشر در برخی ابعاد زندگی، آن را از ما انسان ها گرفته است.

======================================================

برای دسترسی به این بخش از محتوا و مشاهده کامل محتوا و لینکها، وارد اکانت خود شوید.

ثبت نام در سایت | ورود به سایت

======================================================

رهبری چیست؟

رهبری یا راهبری (به انگلیسی Leadership) توانایی شخصیتی و ذهنی است که باعث میشود یک فرد رهبر، اثری در افراد بگذارد که کارها توسط افراد با انگیزه و جوشش درونی به شکل درست انجام شود و به سرانجام برسد. برخلاف مدیران که تلاش میکنند با استراتژی ها و روشهای مختلف مدیریت کارها و زمان (Task Management & Time Management) کارها را با راندمان بالا به انجام رسانند، رهبران با دادن انگیزه و الهام بخشی در افراد، پتانسیلها و خلاقیت افراد را تقویت میکند تا برای به نتیجه رسیدن یک کار، افراد با تمام توانشان و با تعهد بالا بایستند.

نقل قول راهبری - از ورنر ارهارد
نقل قول راهبری – از ورنر ارهارد

به جای این که دنبال رهبران بزرگ باشیم. در عصری هستیم که باید هر کدام از ما، راهبری عالی را در درونمان پیدا کنیم.

-ورنر ارهارد

منابع یادگیری در مورد رهبری، راهبری و اجرای اثربخش راهبری

بر خلاف مقالات دیگر فکر کردم در این مقاله بهتر باشد چند منبع مهم برای یادگیری رهبر و راهبری را معرفی کنم. البته منابع دیگری هست که من همه را نمیدانم و حتی تمام این منابع را به طور کامل فرا نگرفته ام. زیرا همیشه توهم این موضوع وجود دارد که فکر کنیم واقعا یک موضوع را به درستی درک کرده ایم. که این فقط بازی ذهن مان (من ذهنی مان) با ماست. برخی از منابعی که برای یادگیری رهبری آنها را مفید دیده ام را معرفی میکنم و امیدوارم شما نیز از طریق بخش نظرات این مقاله، منابع بیشتر و حتی بهتر را معرفی کنید. چون میدانم در این زمینه بسیار افراد توانمند و داناتری وجود دارد که بنده در نزد آنها حرف خاصی برای گفتن شاید نداشته باشم:

  • دوره راهبری/رهبری اثربخش ورنر ارهارد (Werner Erhard) – (این دوره سالی یکبار با اجازه ثبت نام برای عموم، برگزار میشود)، برای مطالعه بیشتر به لینک مقابل مراجعه کنید: …
  • جزوه دوره “راهبر بودن و اجرای اثربخش راهبری به صورت ابراز طبیعی)” موجود در لینک مقابل: ….
  • دوره راهبری دکتر علی نصرت و دکتر کربلایی (بیشتر مطالب دوره از دوره راهبری ورنر ارهارد ترجمه و ارائه میشود)
  • کتاب رهبران با چرا شروع می کنند
  • کتاب رهبران بعد از همه غذا میخورند
  • ویدیوهای آموزشی از سایمون سینک (Simon Sink)
  • دوره کوچینگ آقای بهرنگ احمدی (این دوره یک دوره متمرکز نیست اما در بحثها، مطالب بسیاری را میتوان درک کرد)

رهبران باعث چه تغییری در سازمان ها و کسب و کارها می شوند؟

شاید یک سوال مهم این است که ضرورت و نقش یک رهبر در پیشرفت و رشد یک سازمان و کسب و کار چیست؟ باید در پاسخ گفت، آنچه که باعث ایستادن آدمها پای یک ارزش است راهبری است. آنچه که باعث ایجاد نوآوری در کسب و کارها و سازمانها میشود، راهبری است. در مورد این که چگونه یک رهبر دلیل این دو عامل است یعنی نوآوری و ایستادن پای کار، در ادامه مطلب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چگونه رهبران باعث نوآوری در کسب و کار میشوند؟

خیلی ها در کسب و کار دنبال پاسخ این سوال هستیم و واقعا میخواهیم بدانیم چه چیز باعث می شود که برخی کسب و کارها مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و … هر روز نوآورتر از قبل باشند و در واقع چشمه نوآوری باشند و  در مقابل اکثر سازمانها و کسب و کارها در رکود سنگین و رشد بسیار ناچیز در جا بزنند!

کاری که رهبران میکنند این است که انسانها را از قفس آزاد میکنند و به آنها انگیزه ی واقعی میدهند تا از درون بحوشند و پتانسیل های خود را به معرض عمل و اجرا بگذارند. چیزی که مدیران از آن غافلند و میخواهند با دادن خط مشی و فهرست کارها به کارکنان و آدمها به آن برسند. در حالی که نمیدانند هر انسان یک دانه ای است که میتواند از خود یک سازمان هم بیشتر رشد کند. مدیران تلاش میکنند تا کارکنان را در یک چارچوب و مسیر کاری نگه دارند که این نابود کننده ی نوآوری است.

شرکتهای بزرگ دنیا در چند سال اخیر به این موضوع پی برده اند که آدمها برای رشد و نوآوری واقعی باید راهبری شوند نه مدیریت. برای مثال شرکتهایی مثل گوگل که تقریبا هر روز استارتاپی نو را شروع میکند، بخشی از زمان کارکنانشان را آزاد و بدون برنامه گذاشته اند تا خودشان هر ایده ای دارند را تحقیق و برسی کرده و پرورش دهند. شاید برخی در کشورمان بگویند این کار باعث کاهش راندمان است و افراد از آن سوءاستفاده میکنند و هیچ کمکی به رشد سازمان نخواهد کرد. این موضوع وقتی درست است که راهبری موثر در سازمان وحود نداشته باشد و باز مدیران با روشهای خود بخواهند کار را جلو ببرند و فقط اسم مدیریت را راهبری گذاشته باشند. در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد تا مطلب به طور کامل جا بیافتد.

ویدیوی 1: چگونه رهبران بزرگ باعث نوآوری در عمل می‌شوند؟

ویدیوی زیر را میتوانید با زیرنویس دلخواه (فارسی) ببینید. در این ویدیو آقای سایمون سینک (Simon Sinek) موضوع مهمِ دلیل نوآوری در کسب و کارها و برندها را توضیح میدهد. سایمون سینک یک تئوری به اسم دایره طلایی (golden circle) را معرفی میکند که اجرای آن در فرآیندهای یک کسب و کار میتواند باعث نوآوری و برندینگ یک بیزینس شود.

 

رهبران چه کار میکنند که آدمها پای یک کار می ایستند؟

رشد و بقای این وب سایت، نیازمند همراهی و مشارکت شما است. با عضویت و اشتراک در وب سایت، میتوانید به کل محتوای آموزشی مقالات اسفهلان دسترسی داشته باشید و ما را در انتشار مطالب دلگرم تر کنید. از این لینک، عضو سایت/وارد اکانت شوید و این صفحه را رفرش کنید تا محتوا را به شکل کامل ببینید.

ویدیوی 2: چرا رهبران باعث می‌شوند شما احساس امنیت کنید؟

ویدیوی تد زیر را میتوانید با زیرنویس دلخواه (فارسی) ببینید. در این ویدیو آقای سایمون سینک (Simon Sinek) یک رفتار مهم از رهبران را توضیح میدهد. رهبران معمولا رفتاری با شما دارند که در کارتان و زندگی، احساس امنیت کنید. با دیدن این ویدیو این موضوع و رابطه آن برا راهبری موثر را بهتر درک خواهید کرد.

برای راهبر بودن و اجرای اثربخش راهبری باید چگونه باشیم؟

هر شخصی میتواند با توسعه مهارتهای فردی، خود را در زندگی به راهبر تبدیل کند. برخی از مواردی که نیاز است تا بتوان در زندگی و کسب و کار، راهبری موثری داشت را در زیر بیان میکنیم.

  • آگاهی از ذهن و به دست گرفتن انتخاب ها
  • آگاهی از تصمیمات ذهنی و ناخودآگاه و به دست گرفتن کنترل آنها
  • آرامش
  • زندگی در لحظه بی نهایت حال و استفده قدرت نیروی حال
  • پرهیز از انجام موازی کاری و انجام همزمان چند کار، مخصوصا کارهای ذهنی (avoid multi-tasking)
  • پذیرش کاستی ها و عدم کامل بودن
  • گوش کردن با اصالت به جای شنیدن با ذهن
  • کمتر قول دادن و ادای تمام وعده ها
  • جبران کردن هر آنچه انتظار میرفته و نکرده ایم
  • تسلط به کلمات و استعاره های زبانی

برخی از سوالاتی که در آموزش راهبری اسفهلان به آن خواهیم پرداخت

  • چه بستری افراد را به کار میگیرد؟ و این بستر چگونه به وجود می آید؟
  • چه بستری ما را به کار میگیرد تا ابراز طبیعی مان راهبر بودن و اجرای اثربخش راهبری باشد؟
  • چرا مدیریت به تنهایی باعث رشد بزرگ نمیشود؟
  • ویژگیهای رهبران بزرگ چیست؟
  • تاثیر رهبر بر موفقیت یک سازمان یا یک کسب و کار چیست؟
  • بنیان راهبری بر چه نهاده شده است؟

راهبران خودساخته چگونه به وجود می آیند؟

در مقاله …. از …. ، توضیح میدهد که چگونه یک اتفاق باعث به وجود آمدن یک رهبر میشود!. یک رهبر، نگاهش به رویدادها و واقعیت های دنیا طور دیگری است و همین موضوع باعث میشود در شرایط یکسان، بتوانند طور دیگری عمل کنند طوری که راهبری موثر اتفاق بیافتد.

ما آدمها در زندگی مان، غرق در ذهن خود (overwhemed in our mind) میشویم و آنچه هست و واقعی هست را نمیبینیم و نمیشنویم. گاهی یک حادثه باعث میشود از قفس زندگی ذهنی بیرون بیاییم و نگاهی متفاوت و نو به واقعیت داشته باشیم. و پذیرش واقعیت را بدون قضاوتهای ناخودآگاه ذهنی داشته باشیم. این اولین اصلی است که هر راهبر نیاز دارد: اصل پذیرش.

وقتی شخصی پذیرش در او اتفاق می افتد دیگر در مقابل هیچ موضوعی مقاومت و ستیزه گری ذهنی ندارد و با ذهن باز میتواند هر موضوعی را بپذیرد و اجازه ورود کامل اطلاعات را به مغز خود بدهد. و کنترل ناخودآگاه خود را چنان به دست بگیرد که اجازه ندهد ناخودآگاهش به جای او تصمیم بگیرد که چه چیز درست است و چه چیز نادرست. و قبول و رد کردن موضوعات مختلف را از روی آگاهی انجام دهد نه به شکل ذهنی. این موضوع را اصل صبر می نامیم یعنی عدم ستیزه و مقاومت (ذهنی) با آنچه هست.

تفاوت های رهبر و مدیر در چیست؟

مدیران کار تعریف میکنند. رهبران قول میگیرند.

تفاوت رهبران با مدیران در چیست؟ با مقایسه مدیر با رهبر میتوانیم تفاوتها زیر را ببینیم:

======================================================

برای دسترسی به این بخش از محتوا و مشاهده کامل محتوا و لینکها، وارد اکانت خود شوید.

ثبت نام در سایت | ورود به سایت

======================================================

آنچه در مقالات بعدی از سری مقاله های آموزش رهبری خواهید خواند:

با توکل به خدا، و امید به خواست خدا، در مورد رهبری، بیشتر صحبت خواهیم کرد. برخی از موضوعاتی که جای بسیاری برای بحث دارند عبارتند از عناوین زیر که به خواست خدا در مقالات پیش رو، در آن مورد، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • ویژگی هایی که رهبران را عالی تر از مدیران می‌کند!
  • آنچه رهبران را از افراد عادی متمایز می کند!
  • چرا رهبران واقعی دیده نمی شوند!
  • زیرا رهبران برای ارزشی بالاتر از خود فعالیت میکنند/ ایستاده اند
  • آیا یک مدیر می تواند یک رهبر باشد؟!
  • رهبران به استراتژی بیشتر نیاز دارند یا اصالت؟
  • آیا رهبران باید به تمام روشها و ابزارها و دانش مدیریتی و اجرایی تسلط داشته باشند؟
  • نقش راهبران در به وجود آمدن برندهای بزرگ چیست؟
  • مواردی که نمی گذارد راهبری موثر وجود داشته باشد؟
  • بنیان راهبری چیست؟
  • راهبران خودساخته چگونه به وجود می آیند؟
  • رابطه فیزیولوژی بشر و رهبری
  • رهبری و فلسفه وجودی
  • رهبری و فرهنگ سازمانی
  • تفاوتهای اصلی سازمان های وظیفه محور و فرآیند محور
  • مهارتهای رهبری (Leadership Skills)

======================================================

برای دسترسی به این بخش از محتوا و مشاهده کامل محتوا و لینکها، وارد اکانت خود شوید.

ثبت نام در سایت | ورود به سایت

======================================================

اگر این مقاله براتون مفید بود و فکر میکنید برای شخص دیگری نیز میتواند مفید باشد، لینک مقاله را برایشان ارسال کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

امتیاز کاربران

مفید بودن
سادگی مطلب

امتیاز کاربران: 4.76 ( 4 رای)
نمایش بیشتر

امین قاسمی اسفهلان

مشاور کسب و کار و رشد و توسعه فردی. موسس گروه ایران آسترا و گروه تخصصی جی آی اس آکادمی. علاقمند به شاگردی، راهبری، یادگیری و نوآوری. پیوسته در مسیر شاگردی رشد و موفقیت بوده و آموخته هایم را در سایت اسفهلان به اشتراک می‌گذارم. توانایی من، یک ذهن تحلیلگر و طراح برای حل مسائل کسب و کار اینترنتی و آنلاین، هک رشد سایت و افزایش فروش سایت است. طراحی و کارگردانی هنری ظاهر وب سایت و محتوای سایت توانایی دیگری است که از ذهن تحلیلگر و تحقیقات زیاد به دسته آمده است.

نوشته های مشابه

اشتراک
Notify of
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
trackback
چرا مشاوره کسب و کار برای توسعه و راه‌اندازی آن مفید است؟ - اسفهلان ? مشاور کسب و کار اینترنتی
4 years ago

[…] راهبری و اجرای اثربخش راهبری در کسب و کار […]

PorYa
PorYa
4 years ago

چ منابع خوبي معرفي كردين

سارا
سارا
2 years ago

از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها