کسب و کار

چرا مشاوره کسب و کار برای توسعه و راه‌اندازی آن مفید است؟

پیشگیری از هر نوع اتلاف زمانی و مالی، قبل از هر چیز نیاز به آگاهی از آن دارد!

هر کاری ریسک و اتلافهایی دارد که معمولا اغلب ما همه ی آنها را نمیدانیم و از طرفی در هر موقعیتی برای هر کسب و کاری، روشهای رشد ساده، کارآمد و موثری هست. مشاور کسب و کار با ارائه مشاوره راه اندازی کسب و کار، موثرترین راه‌ها، تکنیکهای نوآوری در کسب و کار را برای توسعه موثر کسب و کار ارائه می‌کند.

چرا مشاوره در کسب و کار دارای اهمیت است؟

آیا تا به حال به موارد زیر در کسب و کار خودتان یا دیگران برخورد کرده اید؟

  • عدم رشد کسب و کار بیش از یک حد خاص
  • اتلافهای هزینه ای که بعدا متوجه شده باشید
  • اتلافهای زمانی به دلیل تصمیمات و کارهای کم اثر یا حتی بی اثر
  • عدم وجود نظم و برنامه در کسب و کار
  • شکست ایده های کسب و کار بعد از مدتی فعالیت
  • سرمایه گذاری های بی ثمر
  • و موارد بسیار دیگر …

اگر در فضای کسب و کار و تعامل با مدیران و شرکتها باشید و پای صحبتهای آنها بنشینید بتوانید ده ها نمونه را اسم ببرید. سوال این است آیا اگر آن افراد از نتیجه تصمیم و انتخابشان در کارهای مشابه، اطلاع داشتند که اثربخشی . کارایی را ندارد، باز هم همان تصمیم را گرفته و همان کار را می‌کردند؟؟ مسلما جواب خیر است.

این همان وظیفه مشاور کسب و کار است.

شاید هنوز خیلی از ما دقیقا نمی‌دانیم مشاوره کسب و کار چیست؟ و با انواع مشاوره کسب و کار، آشنا نباشیم. در این نوشته، چند موضوع مهم در این مورد را توضیح میدهم تا با اهمیت مشاوره کسب و کار، بیشتر آشنا شویم…

مشاوره کسب و کار چیست؟

هر کسب و کاری از یک سری فرآیندها (فعالیتها و کارها)، ورودی‌ها و خروجی هایی دارد که یک سیستم یا نظام را میسازد که با ارائه و فروش ارزش پیشنهادی یک کسب و کار به مشتریانش، با مدلهای مختلف جریانهای درآمدی، کسب درآمد میکند. در این میان صدها راهکار، ایده و نوآوری وجود دارد که میتواند کارآیی، اثربخشی، بازگشت سرمایه و نتیجه خروجی کسب و کار را بهتر و بیشتر کند. مشاوره کسب و کار کمک میکند از راهکارها و استراتژی های شناسایی، انتخاب و به صورت مدون در کسب و کار به اجرا در بیاید.

یک مشاور کسب و کار به انگلیسی Business Consultant یا Business Advisor گفته می‌شود و کارش این است با بررسی وضعیت یک کسب و کار و عارضه‌یابی، راهکارهایی برای رشد موثر و کارآمد بیزینس در موقعیت فعلی‌اش به مدیران و صاحبان کسب و کارها ارائه دهد.

مشاوره کسب و کار دارای دو نوع رایج است…

انواع مشاوره کسب و کار

دو نوع رایج مشاوره کسب و کار عبارت است از منتورینگ و کوچینگ بیزینس. از هر دو نوع آن برای مشاوره راه اندازی کسب و کار جدید و مشاوره توسعه کسب و کار فعال میتوان بهره برد. در ادامه به طور خلاصه هر کدام را معرفی میکنم.

کوچینگ بیزینس

مربی کسب و کار که به انگلیسی Business Coach گفته میشود کارش این است مهارتها و روشهای لازم را به کارآفرینان، مدیران و صاحبان کسب و کارها یاد دهد تا کسب و کار را به شکل سیستمی، نوآورانه، سریع، موثر و کارآمدتر توسعه دهند.

منتورینگ بیزینس

مرشد یا ناصح (نصیحت دهنده) کسب و کار که به انگلیسی Business Mentor گفته می‌شود کارش این است با دید راهبری در کسب و کارها، به صاحبان کسب و کارها، مدیران و کارآفرینان مشاوره و نصیحتهایی را بدهد که با دید بهتر به موضوعات تصمیم بگیرند.

تفاوتهای منتورینگ و کوچینک بیزینس

بین دو نوع مشاوره در کسب و کار یعنی Business Coaching و Business Mentoring چند تفاوت مهم وجود دارد که به آنها در زیر اشاره میکنیم:

بیزینس کوچ معمولا در بازه های کوتاه مدت، مهارتهایی را به تیم کسب و کار یا مدیران کسب و کارها آموزش میدهد.

بیزیس منتور معمولا در بازه های بلندمدت همراه مدیران کسب و کارها با نظارت بر کسب و کار و بخشها و فعالیتهای آن، به تصمیمات راهبری در کسب و کار کمک میکند تا راهکارهای موثرتر در هر مرحله اتخاذ شود.

مشاور کسب و کار چه مهارتها و روش کارهایی را معمولا میدانند و به کار می‌برد؟!

مشاور کسب و کار چه از نوع بیزینس کوچینگ و چه از نوع بیزینس منتور، معمولا روشها و موضوعات مهمی را میداند و به کار میبرد تا اثربخشی را بالا ببرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

جمع بندی و نتیجه گیری

مشاوره یعنی شریک شدن در عقل مشاور و استفاده از تجربیاتی که به دست آوردن آن هزینه زیادی نیاز دارد. در چندسال اخیر یاد گرفته ام در موضوعات مختلف به مشورت افراد باتجربه گوش کنم و با درک درست آنها جلوی اتلاف‌های بی فایده در زندگی و کسب و کارم را بگیرم. و با هدف انتقال چنین تجربه ای نیز با مطالعه و تحقیق و تحلیل و تعامل کسب و کارهایی که با آنها همکاری میکنم یا آنها را میشناسم تلاش میکنم مشاوره ای اثربخش و با کیفیت به کارآفرینان و مدیران کسب و کارها بدهم تا چه در مرحله راه اندازی کسب و کار و چه در مرحله توسعه کسب و کار فعالشان، بهترین راهکارها را برای رشدشان انتخاب کنند.

 

مشاوره اسفهلان، همراه مسیر رشد شماست.
برای دریافت مشاوره رایگان میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید و نوع مشاوره را انتخاب کنید.

مشاوره رشد کسب و کار
امتیاز بدهید post

امتیاز کاربران

مفید بودن مقاله

امتیاز کاربران: 4.37 ( 3 رای)
نمایش بیشتر

امین قاسمی اسفهلان

مشاور کسب و کار و رشد و توسعه فردی. موسس گروه ایران آسترا و گروه تخصصی جی آی اس آکادمی. علاقمند به شاگردی، راهبری، یادگیری و نوآوری. پیوسته در مسیر شاگردی رشد و موفقیت بوده و آموخته هایم را در سایت اسفهلان به اشتراک می‌گذارم. توانایی من، یک ذهن تحلیلگر و طراح برای حل مسائل کسب و کار اینترنتی و آنلاین، هک رشد سایت و افزایش فروش سایت است. طراحی و کارگردانی هنری ظاهر وب سایت و محتوای سایت توانایی دیگری است که از ذهن تحلیلگر و تحقیقات زیاد به دسته آمده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها