هک رشد کسب و کار

هک رشد روش تفکر مدیریتی است که با آن میتوان بر اساس وضعیت موجود کسب و کار، بهترین تکنیک یا استراتژی را برای افزایش بهره وری و رشد سریع کسب و کار اجرا کرد.

نقشه راه توسعه کسب و کار سیستمی
اصول توسعه کسب و کار

هک رشد چیست؟

هک رشد یا Growth Hacking عبارتی است به معنای یافتن یا خلق یا به کارگیری روشی نوآورانه و بسیار موثر در افزایش رشد سریع یک کسب و کار یا استارتاپ. معمولا هک رشد از روشهای بازاریابی، محتوا، برنامه نویسی، توسعه نرم افزار، گرافیک، وایرال مارکتینگ، روانشناسی، کپی رایتینگ، بازاریابی عصبی، IT، سئو، بازاریابی دیجیتال، همکاری در فروش، تفکر طراحی، روش Lean، و روشها و استراتژی های جذب و تبدیل و فروش بیشترین بهره را می برد.

تاریخچه هک رشد

پدر هک رشد کیست؟

شان الیس کسی است که این عنوان را به او نسبت میدهند ولی افراد زیادی بوده اند که روشهای خلاقانه و نوآورانه ای در رشد کسب و کار و ثروتسازی را خلق و به کار برده اند و میتوان لیست بلندی از آنها را نام برد.

هکر رشد چیست؟

انواع هک رشد چیست؟

مراحل هک رشد چیست؟

هدف اصلی هک رشد کسب و کار و بازاریابی، افزایش فروش است. به همین خاطر معمولا مراحل هک رشد معمولا همان مراحل قیف فروش یا نقشه سفر مشتری را شامل میشود و مدلهای مختلفی مثل AAARRR یا 5A دارد.

بهترین هکرهای رشد دنیا

نمونه های حرفه ای هک رشد Hotmail و DropBox و AirBnB است که افرادی همچون شان الیس آنها را اجرا کرده اند.

بهترین هکرهای رشد ایران

اصطلاحات هک رشد مهم

هک رشد دنیای خودش را دارد و اصطلاحات آن زبان مشترک تیمهای کسب و کار و مشاوران مدیریت و بیزینس کوچهای هک رشد است. برخی از مهمترین عبارتها و اصطلاحات در هک رشد عبارتند از:

  • کمینه محصول قابل ارائه (MVP)
  • همخوان کردن محصول با بازار (PMF)
  • بوم ناب (Lean Canvas)
  • ریشه یابی و حل مسئله، تفکر انتقادی، تکنیک پنج چرا (5Whys)
  • موتور رشد
  • سنجه های دزدان دریایی
  • قیف فروش
  • کانبان
  • اسکرام
  • و …

تکنیکهای هک رشد

استراتژی هک رشد

هک رشد بازاریابی چیست؟

هک رشد کسب و کار چیست؟

مقایسه هک رشد با دیجیتال مارکتینگ

مقایسه هک رشد با بیزینس کوچینگ

مشاور هک رشد کیست و چه کار میکند؟

مشاور هک رشد یا Business Growth Hacker Advisor کسی است که با روشها و استراتژی های بازاریابی، جذب، حل مسئله، توسعه محصول، افزایش نرخ تبدیل، رفتارشناسی مشتری، فروش و تولید محتوای ویرال و موتورهای رشد کسب و کار آشنا بوده و آنها را در کسب و کارهای مختلف مطالعه و برسی کرده و میتواند برای انواع کسب و کارها، ایده های نوآورانه برای رشد سریع پیدا یا خلق کند.

اسفهلان در 10 سال اخیر تلاش کرده با یادگیری روشهای بازاریابی اینترنتی، توسعه کسب و کارهای اینترنتی مختلف و فعالیت به عنوان مشاور کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، از بزرگان هنر رشد و رهبری کسب و کار دنیا و ایران، روشها و استراتژی های راهبردی و موثر و کارآمد را یاد گرفته و به شکل نقشه راه برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی مدلسازی کند و با ارائه مدل رشد رکث و E.S.F.A.H.L.A.N گام کوچکی در این راستا برداشته و آماده ارائه مشاوره و آموزش خصوصی هک رشد برای کسب و کارهای اینترنتی است.

دوره هک رشد

در زبان انگلیسی دوره های بسیار عالی برای آموزش هک رشد وجود دارد که در آن اصول، فریمورک ها، روشها، ابزارها و استراتژی های مختلف هک رشد را بر پایه بازاریابی نوین و دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مغناطیسی آموزش میدهند. در زبان فارسی نیز دوره هایی با عنوان آموزش هک رشد ارائه شده که یکی از آنها دوره رکث (رهبر کارآفرین ثروتساز) است که هک رشد فردی و تجاری را به روشی نوین از نگاه رهبری و کارآفرینی (مدیریت کسب و کار) با هدف خلق ثروت جمعی، آموزش میدهد.

کتاب هک رشد

در زمینه هک رشد کتاب های زیادی وجود دارد که چند تا از بهترین های آن عبارتند از کتاب هک رشد شان الیس و کتاب هک رشد رایان هالیدی

مطالب مرتبط پیشنهادی

4.8/5 - (5 امتیاز)
پیمایش به بالا