پرسونا چیست؟ چگونه یک پرسونای مشتری بسازیم؟

شخصیت مشتریان مخاطب را بهتر بشناسیم!

پرسونا چیست؟ برای شناخت مشتریان هدف، نیازمند یک نقشه شناخت مشتری هستید. با ایجاد پرسونای مخاطبین، شناخت رفتار مشتریان در نقشه سفر مشتری راحت و ساده میشود.
برندها اغلب از بخش بندی (Segmentation) استفاده میکنند تایک مخاطب را درک کرده و به تارگت کنند. این به این معنی است که جزئیاتی عمومی را در مورد میانگین مشتریان، از قبیل دموگرافی، جنسیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و موارد دیگر از او در نظر میگیرند.

آنچه کمتر معمول است، ایجاد پرسوناهای مشتری به صورت عملی است.

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر: customer-personas در سایت econsultancy

پرسونا (Persona) چیست؟

اجازه دهید با صحبت در مورد تفاوت سِگمنتها و پرسوناهای مشتری شروع کنیم.

بخش بندی یا segmentation به یک برند اجازه میدهد تا مجموعه ها یا گروه های مشتری متفاوت را درک کند. این میتواند به ما بگوید یک گروه مشتری خاص در کجا زندگی میکند، بازه سنی آنها چقدر است، و شاید اطلاعاتی در مورد رفتار خرید مرسوم در آنها را به ما بدهد. از طرف دیگر، یک پرسونای مشتری، به برندها کمک میکند تا این گروه‌های همگن مشتریان هدف را بهتر درک کنند و صفات (traits) یا ویژگیهای کلیدی مشتریان هدف را بهتر تشخیص دهند.

برای ایجاد یک نمونه نماینده از یک مخاطب، پرسوناها بر پایه تحلیل و تحقیق مشتریان واقعی شکل میگیرند. این کمک میکند تا یک تصویر خیلی دقیقتر از یک مشتری (فرضی) بسازیم که شامل اطلاعات احساسی بیشتر از قبیل انگیزه‌های شخصی، و آنچه آنها در یک برند براشون ارزش به حساب می آید، چه نوع ارتباطاتی را ترجیح میدهند و غیره است.

پس برندها میتوانند این بینش (insight) و بصیرت را به دست آورند و از آن برای ارائه یک تجربه مرتبط و خوشایند به مشتریان استفاده کنند.

چرا باید برای مشتریان خود پرسونا بسازیم؟

زیرا ساخت پرسونا از مشتری کمک میکند تیم کسب و کار برند بتواند درک درستی از مشتری مخاطب داشته باشد و ارائه ارزش پیشنهادی و ایجاد تجربه کاربری بهتر عمل کند. متعاقبا این امر باعث افزایش فروش و ایجاد مشتریان وفادار و هوادار برند میشود.

یکی دیگر از کاربردهای پرسونای مشتری در ایجاد نقشه راه و استراتژی بازاریابی محتوایی است.

چگونه یک پرسونای مشتری بسازیم؟

هر برند و کسب و کاری بعد از بخش بندی مشتریان میتواند برای هر سگمنت از مشتریان، یک پرسونا ایجاد کند.

سوالات کلیدی برای ساخت پرسونای مشتری چیست؟

برای تکمیل پرسونای مشتریان و شناخت انواع مشتریان و مخاطبان کسب و کار و برند خود، سوالات زیر را در مورد مشرتان خود پاسخ دهید:

برای درک بیشتر و شناخت رفتار مشتریان با جزئیات و دقت بالاتر، به منابعی و ابزارهایی که در ادامه معرفی میکنم مراجعه کنید.

چه بزارهایی برای تحلیل و شناخت رفتار مشتریان هدف مناسب است؟

گوگل آنالیتکس یکی از ابزارهای قدرتمند در زمینه تحلیل سایت است که وبمسترها، سئوکارها و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از آن برای درک مشتریان و شناخت رفتار انواع مشتری استفاده میکنند. قبلا در سایت مقاله ای برای آموزش گوگل آنالیتیکس برای تحلیل سایت و رفتار مشتریان سایت منتشر شده و به روز میشود که میتوانید بخوانید و سوالات مدنظرتان در مورد آن را در بخش نظرات آن مقاله بپرسید.

آموزش گوگل آنالیتیکس - حرفه ایترین ابزار تحلیل سایت

منابع و کتابهای مفید برای مطالعه در مورد پرسونای مشتریان

با جستجو در گوگل در مورد این موضوع مقالات زیادی پیدا میکنید و در یوتیوب نیز میتوانید ویدیوهای آموزشی در این رابطه را ببینید. اما یکی از بهترین کتابها برای درک پرسونای مشتریان کتاب طراحی ارزش پیشنهادی یا designing value proposition است که با خواندن آن درک خوبی از این موضوع میتوانید به دست آورید.

دانلود خلاصه فایل کتاب طراحی ارزش پیشنهادی

نقشه سفر مشتری چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسخ این سوال به دلیل گستردگی موضوع در یک مقاله دیگر ارائه میشود. میتوانید تا آماده شدن مقالبه بعدی سوالات و نظرات ارزشمند خود را در بخش نظرات همین مقاله بنویسید.

امتیاز بدهید post

امتیاز کاربران

با امتیازدهی به مقالات سایت ما را در مسیر تولید محتوای آموزشی مناسب تشویق کنید.

امتیاز کاربران: 4.62 ( 6 رای)
خروج از نسخه موبایل