آموزش و یادگیریبازاریابی دیجیتالسئو و بهینه سازی
موضوعات داغ

سئو و دیجیتال مارکتینگ به درد شما نمیخورد!

12 دلیل که باعث میشود سئو و دیجیتال مارکتینگ، ناموفق باشد!

یک کسب و کار اینترنتی مطمئن، معمولا با کمک سئو (SEO) و دیجیتال مارکتینگ، از کسب و کارهای غیراینترنتی بهتر و سریعتر، رشد میکند، اما چرا بیشتر این تلاشها برای افزایش درآمد و توسعه کسب و کار، ناموفق و بدون نتیجه مطلوب هستند و اغلب جز اتلاف زمان و پول نیست؟!

در ادامه عوامل موفقیت و عدم موفقیت کسب و کارهای اینترنتی را از دیدگاه تفکر سیستمی و استراتژیک بررسی خواهیم کرد.

میتوانید قبل از مطالعه این مقاله، سری به قبرستان کسب و کارهای نوپا (قبرستان استارت آپ ها) بزنید و ببینید چه کسب و کارهایی با چند میلیون دلار سرمایه گذاری، ناموفق بوده اند و دلیل شکست آنها چیست.

قبل از اینکه از سئو و دیجیتال مارکتینگ دلسرد شوید باید بگویم نمونه هایی از کسب و کارها هستند که در کمتر از 15 سال فعالیت، توانستنه اند به رشد و مقیاسی در کسب و کار برسند که برخی کسب و کارها در یک قرن هم نتوانسته اند به آن برسند. برای مثال دیجیکالا در 11 سال توانسته از 0 به درآمد چند میلیاردی در ماه برسد.

وب سایت اسفهلان، قصد دارد با تحلیل تجربی کسب و کارها، و معرفی روشها و اصول توسعه کسب و کار و کارآفرینی، به افراد علاقمند به رشد و راه اندازی کسب و کار کمک کند تا بهره وری خود را بالا برده و با روشهای بهینه، از انواع ریسک های محاسبه نشده و اتلاف منابع مالی و زمانی جلوگیری کنند. امیدواریم این مقاله برای شما کارآفرینان اهل یادگیری و تحلیل، مفید باشد.

دو دیدگاه در مورد نتیجه سئو یا دیجیتال مارکتینگ

سوال: به نظر شما، سئو (SEO) و بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) در کسب و کارتان چه نتیجه ای ایجاد میکند؟

  • موفقیت و توسعه کسب و کار شما (دیدگاه مثبت)
  • اتلاف هزینه و زمان و عدم نتیجه مطلوب (دیدگاه منفی)

در این متن مهمترین دلایل عدم موفقیت سئو و دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی خواهم کرد تا قبل از هزینه و صرف زمان برای آن، خوب فکر کنید که آیا با توجه به نکات زیر، و دلایل عدم موفقیت آن، باز هم شما میخواهید برای بازاریابی دیجیتال، و SEO هزینه کنید؟!!…

فکر میکنید چرا سئو و بازاریابی دیجیتال، در اغلب موارد باعث هدر رفت انرژی، زمان و پول میشود؟
در ادامه مقاله این سوال را به طور مفصل توضیح میدهیم. قبل از آن اجازه دهید با سه اصطلاح: 1- سئو، 2- دیجیتال مارکتینگ و 3- کسب و کار اینترنتی مطمئن، بیشتر آشنا شویم:

کسب و کار اینترنتی مطمئن چیست؟

یک کسب و کار اینترنتی مطمئن، سیستمی است که در آن بازگشت سرمایه، از مبلغ سرمایه گذاری اولیه بیشتر است و لذا ریسکی برای سرمایه گذاری ندارد.

مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ عبارتست از مجموع تمام روشهای دیجیتال اینترنتی و غیراینترنتی برای بازاریابی یک کسب و کار. در بازاریابی به طور کلی 4 سطح از فعالیت ها انجام می شود که عبارتست از: 1- بازارشناسی، 2- بازارسازی، 3- بازارگردانی و 4- بازارداری. برای آشنایی بیشتر در این مورد، مقاله “مهندسی بازار” را مطالعه کنید.

مفهوم سئو چیست؟

سئو (SEO) راه و روشی است که کمک میکند وب سایت شما، در زمان جستجوی کاربران در گوگل، به عنوان رتبه بالاترِ نتایج گوگل دیده شود. برای رسیدن به چنین هدفی اقدامات زیادی لازم است که در سایت اسفهلان، به طور مفصل درباره آن صحبت کرده ایم و برای اطلاعات بیشتر میتوانید به آنها مراجعه کنید:

حال که با طور مختصر با تعاریف مهم آشنا شدیم برگردیم به موضوع دلایل عدم موفقیت دیجیتال مارکتینگ و سئو….

دلایل عدم موفقیت دیجیتال مارکتینگ و سئو

اغلب کسب و کارهای نوپا به دلیل: 1- عدم ورود در زمان مناسب به بازار، 2- نداشتن تیم اجرایی، 3- نداشتن ایده مناسب، 4- نداشتن مدل کسب و کار مناسب و 5- نداشتن سرمایه کافی، نمیتوانند توسعه پیدا کنند و ناموفق، دست از ادامه کار میکشند. اما اینها ممکن است در برخی موارد وجود داشته باشد و بازهم کسب و کاری موفق نشود.

در ادامه به مهمترین دلایل عدم موفقیت کسب و کارهای اینترنتی میپردازیم که عبارتند از:

1- عدم رعایت اصل توحید

اصل توحید در کسب و کار چیست؟ ..

توحید یعنی یگانگی و واحد بودن. اغلب کسب و کارهای شکت خورده دیده میشود یک ویژگی مشترک دارند و آن تقلیدی بودن آنهاست. وقتی کسب و کاری میخواهد راه دیگری را تقلید کند تا به نتیجه مطلوبی که او رسیده برسد، فراموش میکند که موفقیت کسب و کار دیگران، مثل کوه یخی است که فقط 10 یا 20 درصدش بیرون آب است و دیده میشود و زیرساختها، و منابع و سیستم درونی آن و استراتژی و موتور رشد آن را نمیبنند.

یادمان باشد که هر کسب و کار یا شخصی، تواناییها، قابلیتها و ویژگیهای منحصر بفردی دارد مثل اثر انگشت. اگر مرغی بخواهد مثل طاووس راه رود، راه رفتن خود را هم فراموش میکند.

بخاطر بسپاریم:

برای برند شدن، خود خودمان باشیم،
و ارزش پیشنهادی یکتا در کسب و کار بسازیم!.

نتیجه گیری:

اگر قصد کپی برداری از یک کسب و کار موفق را دارید و میخواهید مثل آن عمل کنید و ارزش مشابه ارزش آن برند را ارائه کنید.، احتمال عدم موفقیت و عدم تبدیل شدن به یک برند مانا، به 100 درصد نزدیک است.

مقاله پیشنهادی برای شما:قوانین و اصل های موفقیت

2- شروع بزرگ

اغلب کسب و کارهای موفق دنیا مثل Amazon، Google، Apple، Microsoft، دیجیکالا، تخفیفان، اسنپ، و موارد مشابه دیگر، از نقطه کوچکی، با صدها کاستی و ایراد شروع کرده اند و به نقطه فعلی رسیده اند. آنچه باعث میشود خیلی از کسب و کارها در ابتدای راه ورشکست شوند و نتوانند ادامه دهند، شروع بزرگ و نسنجیده و بدون استراتژی توسعه آرام آرام است.

کمالگرایی، وسواس بالا، تحلیل زیاد، باعث فلج تحلیل و توقف یا هدر دادن هزینه های بالا در ابتدای کار میشود. راهکار مناسب برای پیاده سازی و راه اندازی درست استراتژیک، روش ناب یا LEAN Startup است. این روش را شرکت تویوتا بعد از جنگ و از دست دادن منابع بسیار، ابداع کرد و در صنعت خودروسازی از آن استفاده کرد و توانست خود را به خودروسازی نوآور و بهینه تبدیل کند که به نوعی میتوان گفت بالاترین بهره وری را در صنعت خودروسازی جهان دارد.

جهانی فکر کن، محلی عمل کن!
جهانی فکر کن، محلی عمل کن!

این جمله را در راه اندازی کسب و کارها به خاطر بسپارید:

جهانی فکر کن، و محلی و کوچک اقدام کن!..

Think global, Act Local!.

3- عدم رعایت اصل جبران

اصل جبران یعنی چه؟ یعنی هر چیزی، هزینه ای دارد. و هیچ نتیجه ای، بدون هزینه به دست نمی‌آید. حتما خیلی‌ها الان میگویند، سئو و دیجیتال مارکتینگ که هزینه خاصی ندارد…. باید بگویم: اتفاقا، سئو و دیجیتال مارکتینگ در ابتدای کار، هزینه‌های کمی ندارند،.. سوال: پس چرا سئو و دیجیتال مارکتینگ گفته میشود ارزانتر است؟

سئو و بازاریابی دیجیتال، ارزان نیست، بلکه ماندگارتر و سیستمی تر است و این موضوع باعث میشود در بلند مدت، این روش بازاریابی، بسیار کارآمد و موثرتر از روشهای دیگر باشد. زیرا بعد از یک سال اول، هزینه ها کاهش میابد و باعث برندسازی کسب و کار میشود. همچنین بازگشت سرمایه در بازاریابی دیحیتال و سئو، بسیار بالاتر از روشهای دیگر، برای تبلیغات و جذب مشتری است.

نتیجه گیری:

اگر اهل هزینه نیستید و میخواهید بدون هزینه، کسب و کار خود را توسعه دهید، دیجیتال مارکتینگ و سئو، به درد شما نمیخورد.

4- عدم رعایت اصل مزرعه

اصل مزرعه چیست و چه ربطی به توسعه کسب و کار دارد؟ ..

قانون مزرعه، از قوانین طبیعت الهام گرفته شده است. و به ما میگوید برای برداشت محصولی پرثمر یا نتیجه مطلوب باید ابتدا در یک زمین مناسب، دانه هایی را بکاریم و ماهها به آن رسیدگی کنیم تا بعد از رشد و ثمردهی، و در صورت عدم وجود بلایای پیش‌بینی‌نشده، محصول را برداشت کنیم.

قانون مزرعه - کاشت داشت برداشتن - اسفهلان

چند نکته در این قانون وجود دارد که تشابه آن را با یک سیستم کسب و کار، در ادامه توضیح میدهم:

زمین مناسب: برای زراعت و باغبانی باید زمین حاصلخیز انتخاب کرد، در کسب و کار اینترنتی نیز باید زمینه مناسب یا بخش مناسب از بازارف انتخاب شود. بخش بندی بازار و انتخاب بخش اصلی برای کسب و کارمان، یک گام مهم در ابتدای هر بیزینسی است. و عدم انتخاب حوزه مناسب، میتواند جلوی موفقیت را بگیرد و ممکن است گاهی حوزه ای را انتخاب کنیم که رقابت بسیار سنگینی در آن هست و نیاز به استراتژی های خاص برای پیروزی در چنین رقابتی باشد.

کِشت و برداشت: قانون مزرعه میگوید کشت، داشت، و برداشت برای رسیدن به محصول نیاز است و  در یک سیستم کسب و کاری، ورودی، فرآیند و خروجی، معادل این سه موضوع است. هر سیستم دارای ورودیها و خروجی هایی متناسب با آن هست و بدون فرایندها و فعالیتهایی روی ورودی، نمیتوان به خروجی مورد نظر رسید.

ارتباط این موضوع با سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در پاسخ باید بگویم اگر حوزه مناسبی را برای کسب و کار اینترنتی، انتخاب نکرده باشید یا مرحله کشت (مثل طراحی ارزش پیشنهادی یا تولید محتوای باارزش) را انجام نداده باشید، طبیعتا برداشت مطلوبی نخواهید داشت. خیلی از افراد فکر میکنند با راه اندازی یک وب سایت و بدون توجه به نیازهای مشتری، یا بدون داشتن ارزش پیشنهادی برای بازار، میتوانند به درآمد برسند و مشخص است نتیجه چه میشود!

نتیجه گیری از اصل مزرعه

اگر آمادگی طی کردن مسیر کار را برای ساخت یک سیستم کسب و کاری ندارید و میخواهید بدون ورودی (کِشت دانه به عنوان مثال بدون تولید محتواهای مفید) خیلی سریع و بدون زحمت (داشت یا اجرای فرآیندهای درست) به نتیجه دلخواه و مطلوب (برداشت یا خروجی) برسید، بهتر است از سئو و دیحیتال مارکتینگ استفاده نکنید، چون موفقیت در سئو و دیجیتال مارکتینگ، نیازمند تولید محتوای مفید و باارزش و پاسخگوی نیازهای الویت دار مشتریان است تا باعث جذب مشتری و افزایش فروش شود.

5- نداشتن بستر مناسب

خیلی از کسب و کارهایی که به اصطلاح خود از دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری استفاده میکنند، بستر مناسبی را برای بازاریابی انتخاب نکرده اند. به همین خاطر نمیتوانند تمام قابلیتهای یک کسب و کار اینترنتی مطمئن را در آن انتظار داشته باشند.

برای مثال خیلی از افراد دیجیتال مارکتینگ را در Social Media Marketing یا بازاریابی با شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام، خلاصه کرده اند و وب سایت مناسبی برای فعالیت های اصلی بازاریابی اینترنتی و سئو در نظر نگرفته اند. این یک اشتباه بزرگ است که ناشی از تفکر غیرسیستمی و برنامه ریزی کوتاه مدت برای بازاریابی است و در بلندمدت، اثربخشی کمتری دارد.

نتیجه گیری:

اگر فکر میکنید برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی درآمدزا، سرمایه گذاری روی یک یا چند بستر کوتاه مدت مثل شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام یا تلگرام …) کافی است باید بگویم شبکه های اجتماعی یکی از اهدافشان، اعتیاد کاربران به خودشان است و اگر فعالیت خود را کاهش دهید دیگر آنها به درد شما نخواهند خورد و از طرفی صدها مدل در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در شبکه های اجتماعی از آن محروم هستیم و فقط روی یک وب سایت یا اپلیکیشن میتوان آنها را پیاده سازی کرد. اگر برای کسب و کارتان بستر مناسبی انتخاب نکنید، در بلند مدت رشد و موفقیت بسیار کمی به دست می آورید.

6- داشتن هدف اصلی اشتباه

اغلب کسب و کارهایی که راه اندازی میشوند هدف اصلی شان، پول و سود است. باید بگویم همین موضوع، باعث میشود این نوع کسب و کارها، به برند محبوبی تبدیل نشوند، زیرا عامل و انرژی رشد یک کسب و کار، مشتریان و ذی نفعان آن هستند و منابعی که بابت ارزش پیشنهادی یک برند، پرداخت میکنند. کمی پیچیده شد، و می پرسید پس چه چیز هدف اصلی کسب و کار باشد؟

داشتن هدف اشتباه در کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ
داشتن هدف اشتباه در کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ

هدف اصلی یک کسب و کار باید، ایجاد ارزشی یکتا باشد و این برای مشتریان آن قدر ارزشمند باشد که حاضر باشند برایش پول و زمان خود را بپردازند. یک ارزش پیشنهادی خوب، میتواند حس خوشایندی در افراد ایجاد کند، چه قبل از خرید، چه حین خرید و چه زمان تجربه کاربری و استفاده از آن. این احساس میتواند یک نوع آرامش، نشاط، امید و … باشد.

به دنبال ارائه محصول یا خدماتی باشید که این چنین ارزش و احساس خوشایندی در مشتریان ایجاد کند و آنها از آن به خوبی یاد کنند.

هدف درست در کسب  کار:

ایجاد ارزش پیشنهادی یکتا که مشتریان حاضر باشند برای به دست آوردن آن، منابع مالی و زمانی بپردازند!

برای ارزیابی ارزش پیشنهادی کسب و کارتان .. از خود بپرسید:

  • آیا خودم از دید یک مشتری، کیفیت ارزش پیشنهادی مورد نظر را شایسته و درخور خود میبینم و حاضر هستم برای به دست آوردن آن، زمان و پول بپردازم؟
  • آیا این پیشنهاد برای خود شما نیز انتخاب اول است؟
  • آیا وقتی با این پیشنهاد مواجه میشوید حس خوشایندی نسبت به آن دارید و بی صبرانه مشتاقید آن را تجربه کنید؟

7- یک بار مصرف بودن ارزش پیشنهادی

کسب و کارهایی که برنامه ای برای تکرار خرید و مراجعه دوباره مشتری ندارند نمی توانند به شکل یک سیستم دربیایند. زیرا یک سیستم باید قابلیت تکرارپذیری را داشته باشد که این نوع کسب و کارها، آن را ندارند.

8- اقدام بدون چشم انداز و استراتژی

وقتی یک مزرعه دار تصمیم میگیرد زمینی را شخم زند و محصولی بکارد و ماهها انرژی صرف آن کند، دلیلش این است که تصویر روشنی از انتهای کارش دارد و میداند بعد از چند ما انرژی و زمان و هزینه، به چه چیز خواهد رسید. اما آیا کسب و کارهای اینترنتی که راه اندازی میشوند، این چنین تصویری از 6 یا 12 ماه بعد یا 2 یا 5 یا 10 سال بعد کار خود دارند که قرار است به کجا برسند و آیا میتوانند وضعیت آن زمان را توصیف کنند و تصویری واضح با جزئیات از آن ایجاد کنند؟!..

این تصویر از مقصد و وضعیت مطلوب، چشم انداز (Vision) کسب و کار است که بدون آن، موفقیت، تضمینی ندارد و اصلا نمیشود راهی برای سنجیدن موفقیت داشت. از طرفی وقتی در یک کسب و کار، چشم اندازی وجود ندارد یعنی مقصد مشخص نشده و نمیتوان تعیین کرد چگونه به آنجا برویم یا برسیم. یعنی نمیتوان چگونگی یا مسیر مناسب را انتخاب کرد. یعنی نمیتوان استراتژی (چگونگی یا مسیر رسیدن به هدف) را تعیین کرد.

"دیجیتال مارکتینگ و سئو بدون چشم انداز و استراتژی مثل سفر دریایی در اقیانوس بدون ناخدا، قطب نما و نقشه است." esfahlan.com
“دیجیتال مارکتینگ و سئو بدون چشم انداز و استراتژی مثل سفر دریایی در اقیانوس بدون ناخدا، قطب نما و نقشه است.” esfahlan.com

یک کسب و کار بدون استراتژی مثل یک کشتی در اقیانوس است که ناخدا، نقشه و قطب نمایی ندارد.

تمرکز بر ماموریت

تمرکز در کسب و کار، وابسته به استراتژی و چشم انداز است. زیرا ماموریت (Mission) یک تیم یا سازمان بر اساس اهداف آن، و راه انتخابی برای رسیدن به آن اهداف، تعیین میشود. کسب و کاری که ماموریت مشخصی برای برند خود تعریف نکرده باشد، کارکنان سردرگمی خواهد داشت و اغلب کارمندان و تیم کسب و کار، بدون تمرکز و بی هدف، کار خواهند کرد که در واقع ارزش بسیار کمی ایجاد خواهد شد و حتی ممکن است در راستای خواسته های آن برند و کسب و کار نباشد. این اتلاف بزرگی است که داشتن ماموریتی شفاف و مدون، جلوی آن را خواهد گرفت.

نتیجه گیری:

اگر برای کسب و کار (اینترنتی یا غیراینترنتی) خود چشم‌انداز، ماموریت و استراتژی مدون و نوشته شده مشخصی ندارید، روی موفقیت حساب نکیند مخصوصا در سئو (SEO) و دیجیتال مارکتینگ بدون این 3، هیچ موفقیتی به دست نمی آید. پس اگر این 3 را ندارید یا به آنها اهمیت نمیدهید توصیه میکنم برای صرفه جویی در زمان و پولتان، دور بازاریابی اینترنتی خط بکشید.

9- عدم درک پرسونای خریداران

کسب و کارهای موفق و پیوسته در حال رشد معمولا همگی در یک موضوع، مشترک هستند و آن، درک نیازها و خواسته های مشتریانشان به صورت اولویت بندی شده است.

در بازاریابی اولین گام بخش بندی بازار و انتخاب حوزه فعالیت است. بعد از انتخاب بخش بازار، باید ویژگیهای مشتریانی که در آن حوزه قرار میگیرند را شناسایی کرد و به عنوان یک پرسونا (یا شخصیت نماینده از کل آن جامعه آماری مشتریان) ایجاد کرد. این موضوع بسیار مفصل است و در مقالاتی آنها را به تشریح توضیح داده ام که توصیه میکنم حتما مطالعه کنید:

نتیجه گیری:

آمار کسب و کارها نشان داده مشتریان در مواقعی برند مجبوب خود را که از آن خرید میکنند عوض میکنند و این وقتی است که احساس کنند آن برند به آنها توجه نمیکند.

طبیعی است به عنوان مشتری یک برند که بابت کالا یا محصولات آن، پول و زمان و احساستان را میپردازید، وقتی ببینید دیگر به نیازها و خواسته های مهم شما توجه نمیکند، آن را ترک کنید. پس اگر نمی خواهید برای شناخت و درک مشتری و اولویتها، دغدغه هایش زمان و انرژی صرف کنید، دیجیتال مارکتینگ و سئو، مفید نخواهد بود.

10- عدم ارزیابی به روش درست

موفقیت یعنی رشد مستمر در مسیر رسیدن به اهداف مطلوب. اما چگونه میتوان فهمید در حال رشد هستیم؟!..
کسب و کارها برای سنجش پیشرفت خود نیاز به بازخوردگیری مستمر از فعالیتها و نتایج حاصل از آن دارند.

اندازه گیری موفقیت دیجیتال مارکتینگ و سئو برای کسب و کار اینترنتی مطمئن
اندازه گیری موفقیت دیجیتال مارکتینگ و سئو برای کسب و کار اینترنتی مطمئن

این کار میسر نمی شود جز با اندازه گیری عددی در بازه های زمانی مشخص که از قبل برایشان برنامه ریزی شده و زمان اختصاص داده شده است. KPI ها یا شاخصهای سنجش عملکرد (Key Performance Indices)، سنجه هایی عددی هستند که کمک میکنند پیشرفت کار را اندازه گیری کرده و درست درک کنیم.

جدول تناوبی سنجه های دیجیتال مارکتینگ B2B
جدول تناوبی سنجه های دیجیتال مارکتینگ B2B

برخی از KPI ها در کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، عبارتند از:

  • تعداد بازدیدهای جدید از سایت در یک ماه
  • تعداد افرادی که فرمی را در یک ماه در سایت پر کرده اند
  • تعداد ایمیلهای جدید جمع آوری شده در یک ماه
  • تعداد تماسهای تلفنی از طرف مشتریان در یک ماه
  • تعداد فروشهای سایت در یک ماه
  • درآمد حاصل از تماسها و فروش وب سایت در یک ماه
  • و …

هر کدام از KPI ها باید در یک بازه زمانی مشخص مثل یک ماه یا یک هفته سنجیده شوند. داشتن بازه زمانی، یکسان بسیار اهمیت دارد، زیرا میتوانید شیب و سرعت رشد و پیشرفت کار را محاسبه کرد و اگر اشکالی در کار باشد آن را سریع شناسایی کرد.

تحلیل و علت یابی

تحلیل و علت یابی اشکالات یا موفقیتهای موفق، موضوع بسیار مهمی است که هر کسب و کار نوآور و موفقی، از آن غافل نمی شود. روشهای مختلفی برای این کار هست که در روش ناب یا LEAN چند مورد از آن معرفی شده است. تحلیل و علت یابی کمک میکند تا تفکر سیستمی به وجود آید و به جای سطحی نگری، ریشه اصلی هر نتیجه ای بدست آمده یا هر کاری را پیدا کرد.

نتیجه گیری:

اگر برای سنجش عددی پیشرفت کارتان، سنجه هایی را در نظر نمی گیرید و زمان، انرژی و حوصله برای ارزیابی، علت یابی و تحلیل ندارید، در مورد موفقیت کسب و کار اینترنتی و برندسازی، فکر نکیند، زیرا از یک حدی بیشتر رشد نخواهید کرد. اما اگر میخواهید با بازاریابی دیجیتال و سئو، به بهترین شکل، کسب و کارتان را رشد دهید، حتما باید زمانی را برای ارزیابی و تحلیل سیستمی بیزینس، تیم، سازمان و خودتان به عنوان رهبر کسب و کار، در نظر بگیرید.

11- تفکر سیستمی

تفکر سیستمی یعنی اجزای موثر، روابط بین اجزا، فرآیندها، علت ها، معلولها و اثرات بلند مدت را در کارها ببینیم. مثلا اگر میخواهیم کسب و کاری بسازیم که سالها به صورت موفق و نوآور در بازار ماندگار باشد، نیازمند تفکر سیستمی هستیم.

سیستم سازی

سیستم سازی هنری است هر کارآفرین و رهبر سیستمی به آن نیاز دارد، وگرنه خود باید به عنوان کارمندی که سرش شلوغ است و وقتی برای تفکر و برنامه ریزی و نوآوری ندارد، همیشه درگیر کارهای جزئی شود.

======================================================

برای دسترسی به این بخش از محتوا و مشاهده کامل محتوا و لینکها، وارد اکانت خود شوید.

ثبت نام در سایت | ورود به سایت

======================================================

12- عدم استفاده از مشورت

مشورت، روشی کم هزینه برای کاهش ریسک ها و صرفه جویی در منابع مالی و زمانی است. زیرا تجربه ی گران قیمت دیگران که با صرف زمان (عمر) و پول زیاد برای مطالعه و عملی کردن به دست آمده را میتوان به صورت خلاصه و ساده و سریع به دست آورد. مشاوره کسب و کار، به صورت مستمر، کمک میکند تا از دیدگاههایی جدید رشد و پیشرفت و عوامل آنها را دید و درک کرد و اثربخش‌ترین انتخاب ها را انجام داد.

نتیجه گیری:

اگر اهل تک روی و خودبرتربینی هستید و به مشاوره و تعامل اندیشه و تبادل تجربه معتقد نیستید، موفقیت اتفاق نخواهد افتاد.

جمع بندی و خلاصه مطالب

در این مقاله، عوامل حیاتی و کلیدی اثر گذار در موفقیت و عدم موفقیت کسب و کارهایی که از سئو و دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنند را مطالعه کردید. میتوانید در تصویر زیر، نقشه ذهنی خلاصه مطالب گفته شده را به صورت یکجا ببینید.

عوامل موفقیت و عدم موفقیت کسب و کارهای اینترنتی با سئو و دیجیتال مارکتینگ
عوامل موفقیت و عدم موفقیت کسب و کارهای اینترنتی با سئو و دیجیتال مارکتینگ

امیدوارم این مقاله ایده های خوبی برای رشد کسب و کار شما داده باشد و برایتان مفید باشد.

اگر برایتان مفید بود لطفا برای کمک به رشد اسفهلان، و همراهی بهتر در مسیر رشد و تعالی، این مقاله را برای دیگران به اشتراک گذارید.

پیوسته نیازمند شاگردی در مسیر رشد و تعالی هستم و از دیدگاههای ارزشمند شما، برای بهبود، یاد خواهم گرفت، پس  نظرات ارزشمند خود را از ما دریغ نکنید و با نوشتن نظر خود کمک کنید تا ارزشی بهتر بتوانیم به مخاطبین ارائه کنیم.

سوال و نظر خود را در اینجا بنویسید

 

دانلود رایگان DPF با کیفیت این مقاله

امتیاز بدهید post

امتیاز کاربران به این مقاله

ارزش مقاله
امتیاز کاربران: 4.37 ( 11 رای)
نمایش بیشتر

امین قاسمی اسفهلان

مشاور کسب و کار و رشد و توسعه فردی. موسس گروه ایران آسترا و گروه تخصصی جی آی اس آکادمی. علاقمند به شاگردی، راهبری، یادگیری و نوآوری. پیوسته در مسیر شاگردی رشد و موفقیت بوده و آموخته هایم را در سایت اسفهلان به اشتراک می‌گذارم. توانایی من، یک ذهن تحلیلگر و طراح برای حل مسائل کسب و کار اینترنتی و آنلاین، هک رشد سایت و افزایش فروش سایت است. طراحی و کارگردانی هنری ظاهر وب سایت و محتوای سایت توانایی دیگری است که از ذهن تحلیلگر و تحقیقات زیاد به دسته آمده است.

نوشته های مشابه

اشتراک
Notify of
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
سعید
سعید
4 years ago

عالییییییییییی

trackback
کدام فروشندگان وردپرس در ایران قابل اعتمادتر هستند؟! - اسفهلان ? مشاور کسب و کار اینترنتی
4 years ago

[…] سئو و دیجیتال مارکتینگ به درد شما نمیخورد اگر … […]

دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها