بازاریابی محتواییکسب و کار

راز محبوبیت برند در رنگ شناسی نهفته است!

آیا با خود فکر کردید راز محبوبیت برند ها چیست؟ درباره اهمیت رنگ شناسی در هویت بصری کسب و کار خود چه می دانید؟

همه ما با دیدن رنگ های شاد و متنوع در کنار هم به وجد می آییم یا نقاشی هایی که در آن از رنگ های مختلف استفاده شده است را به نقاشی بی رنگ ترجیح می دهیم. با این تعابیر واضح است که هر رنگ، احساساتی را به ما منتقل می کند. با یک مثال ساده شروع می کنم؛ یک تابلوی نقاشی را در نظر بگیرید که  پر از درخت هایی بلند و قد کشیده است؛ اگر برای برگ های آن از رنگ سبز با تناژی به شدت تیره و برای تنه درخت آن از خاکستری و آسمان آن را تیره و تاریک رنگ آمیزی کنیم، حسی که به هر فرد با دیدن این تابلو دست می دهد چیزی جز یک جنگل تاریک و ترسناک نیست.

استارتاپ؛ از صفر تا بینهایت

اما حالا همان طرح نقاشی با آبی کردن آسمان، سبز با تناژ روشن برای برگ ها و قهوه ای روشن برای تنه درختان رنگ آمیزی کنید؛ نتیجه حیرت انگیز است!! تابلوی نقاشی جدید سراسر حس زندگی و آرامش است. تنها چیزی که باعث تفاوت در این دو طرح یکسان بود استفاده از رنگ درست بود. فقط کافیست مشخص کنی که میخوایی چه حسی در مخاطبت خود با دیدن آن شکل ، تابلو و هرچیزی دیگری ایجاد کنید.

راز محبوبیت برند

راز درخشیدن هر برند در کاربرد و استفاده درست از رنگ است. چگونه؟!

در حقیقت بحث رنگ‌ها و برندسازی، ارتباطی عمیق با یکدیگر دارند. باهم برند های معتبر را بررسی می کنیم.

کوکا کولا و رنگ شناسی

راز محبوبیت برند کوکاکولا

کوکاکولا یک نوشیدنی گازدار پر طرفدار است که به یکی از نماد های فرهنگی ایالات متحد امریکا تبدیل شده است.چندین دهه است که برند کوکاکولا با رنگ قرمز و سفید خود، در بازار شناخته شده است. کوکاکولا در نظر دارد به مخاطب های خود این معنی را منتقل کند که با خوردن نوشیدنی کوکاکولا انرژی و قدرت آن ها افزایش می آید؛ پس اولین قدم  استفاده از رنگ های مناسب در لگو است.

چرا رنگ سفید و قرمز!؟

بهره‌گیری از مفاهیم حاکم بر روان‌شناسی رنگ‌ها و نکات پایه رنگ شناسی به منظور جذب مشتریان همان کار کلیدی و اساسی است که برند های معتبر از جمله کوکاکولا از آن استفاده کرده است. از نظر روانشناسی رنگ قرمز به فرد احساس قدرت، انرژی، شور، اشتیاق، سرعت، توان،  عشق،خون، جنگ،نیرومندی،جشن گرفتن، خوش شانسی و رنگ سفید احترام، پاکی، صلح، فروتنی، دقت، بی گناهی، جوانی، تولد، برف، نیکی ایجاد می کند‌.

ترکیب این دو رنگ همان چیزی بود که برند کوکاکولا برای رسیدن به خواسته اش لازم داشت. فکر می‌کنم دیگر به اهمیت رنگ برند پی برده باشید؛ نتیجه کلی این است که امکان دارد معنی نامی که برای برند انتخاب شده چیزهایی را در ذهن شما تداعی کند اما یک رنگ متناسب می‌توانست این معنی را برای ذهن شما تکمیل کند.

 

مک دونالد و رنگ شناسی

راز محبوبیت برند مک دونالد

مک‌دونالد (به انگلیسی: McDonald’s) بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است که  محصولاتی چون همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و بسیاری موارد دیگر ارائه می‌کند و گاهی برپایه ذائقه یا فرهنگ محلی تغییراتی می‌کند.

امروزه برای بسیاری از افراد همبرگر و فست‌فود با نام مک‌ دونالد، مترادف است. مک دونالد توانست در سال 1955 نخستین شعبه خود را که ساختمانی قرمز رنگ با کمان‌های طلایی بود، افتتاح کند. برادران مک دونالد، ریچارد و موریس مک دونالد (به انگلیسی: Richard and Maurice McDonald)، برند خود را که به شکل قوس‌های طلایی بوده و به نوعی سمبل حرف «ام» به شمار می‌رفت، به ثبت رساند.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از مهم‌ترین دلایل جذب کودکان به سمت مک‌دونالد، ترکیب رنگ زرد و قرمز به‌کار رفته در لوگوی این رستوران است.از آنجایی که رنگ زرد رنگ خورشید است، استفاده از آن در ارتباط با امید و خوش‌بینی است. رنگ زرد باعث تحریک حس خلاقیت و انرژی شده و به دلیل درخشندگی، تاثیر بسیاری در جلب توجه مشتریان دارد. برندها از رنگ زرد استفاده می‌کنند تا نشان دهند مفرح و پرانرژی هستند.

هنر رنگ ها را بشناسیم

متوجه شدیم که رنگ ها یکی از اصلی ترین قسمت زندگی ما را تشکیل می دهند. جهان اطراف ما از اشکال مختلفی تشکیل شده است و تنها چیزی که به آن معنا داده رنگ است. انسان ها از زمان پیشین از میوه، ذغال و… به خلق آثار بر روی غارها و یا علامت گذاری استفاده می کردند اما ماهیت اصلی رنگ زمانی پدید آمد.

دانشمند انگلیسی در سال ۱۶۶۶ به نام اسحاق نیوتن در آزمایشی متوجه شد که با عبور کردن نور خورشید( نور سفید) از شیشه ای منشوری، این نور به رنگ های قرمز ،آبی و زرد تجزیه می شود که امروزه آنها را به رنگ های اصلی می شناسیم.

جالب است که هرکدام از این رنگ ها طول موجی منحصر به فرد داشتند و قابل تجزیه به رنگ های دیگر نبودند اما با ترکیب کردن آن ها با هم رنگ های جدیدی پدید می آمدند. اولین بار فردی به اسم یونگ که فیزیکدانی معتبر بود پی برد که با ترکیب کردن دوتایی رنگ های قرمز، آبی و زرد موجود در نور سفید (نور خورشید) ، می توان به سه رنگ جدید رسید.

برای اینکه بتوانیم بهتر از مبحث رنگ شناسی در برند سازی بهره ببریم باید حتما در مورد موارد زیر اطلاعات کافی داشته باشیم:

  • شناخت انواع رنگ‌ها
  • شناخت کاربرد هر رنگ
  • شناخت ترکیبات مختلف رنگ‌ها
  • محل استفاده از هر رنگ
  • ترکیب افزایش یا کاهشی نورها و تاثیر آن ها
  • رنگ های سرد و گرم
  • مفاهیم مربوط به زیبایی شناسی و ارزیابی رنگ‌ها

گلچینی از احساسات که هر رنگ در فرد ایجاد می کند را در ادامه می خوانید اما دقت داشته باشید که احساسات هر فرد درباره هر رنگ می تواند متفاوت باشد.

همه انسان ها در رابطه با رنگ ها اشتراک عقیده ندارند ، یعنی ممکن است هر فردی نسبت به رنگی جاذبه و دافعه خاصی از خود نشان می دهد. شاید رنگ هایی که برای شما بسیار جالب و زیبا خوشایند هستند، برای دیگران بی معنی و یا کم ارزش جلوه کند.

این کاملا طبیعی است که شما رنگی را بپسندید و یا نپسندید اما از نظر روانشناسی و با تحقیقات رنگ ها این احساسات و پیام ها را در اکثر افراد منتقل می کنند:

رنگ شناسی و معانی رنگ ها

از معانی رنگ ها و رنگ شناسی چه می دانید؟ رنگ ها در احساسات و عواطف مخاطبان تاثیر زیادی دارد و می تواند اعتماد مشتریان را نسبت  به شما و برندتان جلب کند. معانی رنگ ها در کسب و کار بسیار ساده است اما تاثیر شگفتی کار شما دارد.

رنگ سفید:

زمستان، برف، نیکی، ازدواج، سرما، و بی باروری، احترام، بکارت، نیستی، طهارت، صلح، فروتنی، دقت، بی گناهی، جوانی، تولد

رنگ مشکی:

قدرت، کمال، آداب و رسوم، ظرافت، ثروت، راز، ترس، شیطان، گمنامی، غم، عمق، روش، ناراحتی، ندامت، عصبانیت، زیر زمین، فنی، غصه، و مرگ

رنگ قهوه ای:

زمین، کاشانه، خانه، اعتبار، آسایش، پایداری، ثبات، سادگی، طبیعت، و پاییز

رنگ طوسی:

امنیت، قابلیت اعتماد، خرد، مالیخولیا، فروتنی، وقار، کمال، خوش فکری، عملکرد، دوران گذشته، و اندوه

رنگ نارنجی:

انرژی، بالانس، گرما، اشتیاق، سرزندگی، انبساط، و پاییز

رنگ بنفش:

سلطانانه، اصالت، معنویت، تشریفات، راز، دگرگونی، خرد، و روشنگری

رنگ آبی:

صلح، هارمونی، وحدت، اعتماد، حقیقت، امنیت، اعتماد، محافظه کاری، دستور، آسمان، آب، سرما، تکنولوژی، پاکی، افسردگی، وفاداری، ابدیت، ثبات، مردانگی، و محافظت

رنگ سبز:

طبیعت، محیط زیست، سلامت، خوش شانسی، نو شدن، جوانی، توان، بهار، سخاوت، زایندگی، بی تجربگی، حسادت، بدشانسی، شروع، علامت

رنگ زرد:

خوشی، خوش بینی، شادی، خطر، طلوع خورشید، ایده آل، خیال پردازی، امید، تابستان، طلا، فریب، فلسفه، نادرستی، بزدلی، خیانت، حسادت، بیماری و گرما

رنگ قرمز:

قدرت، انرژی، شور، اشتیاق، سرعت، توان، قدرت، عشق، تجاوز، آتش، خون، جنگ، خشونت، نیرومندی، جشن گرفتن، خوش شانسی، ایست، و خطر

با توجه به  پیام و معانی روانشناسی  هر رنگ به‌ آسانی می‌توان به این نتیجه رسید که چه رنگی می‌تواند برای برند ما مناسب باشد.

مثلا اگر فعالیت شما می‌خواهد امنیت را در ذهن مخاطبین تداعی کند، رنگ‌های قهوه‌ای و آبی گزینه‌های مناسبی هستند یا اگر فعالیت شما می‌خواهد حس آرامش را در  مخاطب هایتان ایجاد کند، رنگ‌های بنفش، سبز و آبی گزینه‌های مناسبی خواهند.

سوالاتی که در این مقاله بررسی کردیم:

چگونه برندی محبوب داشته باشیم؟

هویت بصری هر برند و رنگ شناسی صحیح باعث ایجاد احساس اعتماد و جلب نظر کاربران می شود و این راز محبوبیت برند هاست.

آیا هر رنگی معنی خاصی دارد؟

بله.هر رنگ و هارمونی پیام خاصی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و این نکته است که هر دیجیتال مارکتر موفق و یا مدیریت کسب و کار می داند و راز محبوبیت برند های معروف از جمله کوکاکولا و مک دونالد و …همین است.

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها