ایدهتوسعه فردیکارآفرینیکسب و کار

راهنما و همراه شما از ایده تا برند؟!

your companion from idea to brand

 

 

راهنمای شما از ایده تا برند؛ یعنی چه؟!

نمیدونم چجوری و در چه موقعیتی از زندگی ات یا از کجای دنیا داری این مطلب را تو این لحظه داری میخونی. شاید بخوای بعد خوندن تو کامنت بنویسی و بگی … ولی مهم اینه بدونی این مطلب دلی نوشته شده و شاید هدف منطقی ندارد و فقط از روی احساسه

وقتی سایت اسفهلان را راه اندازی کردم بخاطر این بود که آرامش نداشتم از اینکه چرا چیزهایی که بهم الهام میشه یا یاد میگیرم را به کار نمیبرم یا به کسی که به دردش میخوره یاد نمیدم یا به اشتراک نمیذارم که ازش استفاده کنه و این فکر باعث شد این سایت را راه اندازی کنم و تجربیات و ایده ها و نتایج مطالعات و یادگیری ها و تعاملاتم را با بقیه به اشتراک بذارم.

عبارت از ایده تا برند وقتی به ذهنم رسید که دیدم همه ما ایده هایی داریم… ایده هایی برای خلق ارزش برای خدمات برای کسب و کار.. برای دنیای بهتر و …. ولی به دلیل ناشناس موندن و عدم اشتراک و عدم پذیرش و یا عدم همراهی بقیه اونها را مطرح نمیکنیم و عملی نمیکنیم …

این موضوع باعث شد تا قبل از هر کسی برای خودم راهکاری پیدا کنم تا هم احساس ارزشمندی و مفید بودن کنم و هم اثرگذار باشم و چیزی از خودم به جا بذارم … بعد از یاد گرفتن فهمیدم این خودش یک نوع کسب و کار هم هست چون ارزشی خلق شده و قابل ارائه است برای دیگران … البته همیشه در کسب و کار، شاید هدف پول نباشد و مهمتر از پول هم هست و اون جلب توجه دیگران است که برای شما و حرفهاتون وقت و احساس بذارند

بذارید برگردیم به موضوع ایده تا برند

ایده چیست؟

برند چیست؟

از ایده تا برند چه مسیری وجود دارد؟

چه کارهایی باید بکنیم؟

از همه مهمتر، چرا این موضوع مهم است؟

 

ایده چی هست؟

هر ایده یک الهام یا وحی یا نشانه از طرف خداست و یک نعمتی است که به ما بخشیده شده. اگر شکرگذار این نعمت باشیم آن را درک میکنیم و از آن آگاه میشویم و از آن استفاده میکنیم.

ایده ها راه زندگی را در هر موقعیتی به ما نشان میدهند. اگر از آنها استفاده کنیم ایده های بهتر و بزرگتر سراغمان می آیند.

گاهی نمیتوانیم در لحظه یا موقعیتی که هستیم آن ایده را عملی کنیم ولی میتوانیم شکر نعمت را به جا بیاوریم و آن این است که آن ایده را ثبت کنیم در جایی که بتوانیم روزی بهش برگردیم (من برخی از این ایده ها را مثل این یکی، در سایتم یعنی بلاگ اسفهلان مینویسم و منتشر میکنیم چون هم یادداشتی هست میتونم بهش برگردم و هم ممکنه در هستی و عالم اتفاقی بیافته و به قول معروف یک آدمی هم فرکانس از یک جای دنیا با این ایده من مواجه بشه و بازخوردی بده یا بخواد تعامل یا سینرژی یا هم افزایی ای کند)

هر ایده یک فکر است

هر فکر شروع یک خلقت است

هر چیزی در دنیا هست روزی یک فکر بوده (قانون اول از قوانین هفتگانه هرمتیک)، فکری که روش تمرکز شده و پیگیری شده و برای خلق کردنش یک نفر، انرژی گذاشته و بعد عوامل دیگر بهش کمک کرده تا به وجود آمده و ممکن شده و واقعی شده

چرا ایده ها مهم هستند؟

ایده ها مهم هستند چون شروع خلق شدن یک واقعیت هستند. ایده ها وقتی توسط ما جدی گرفته شوند و ثبت شوند و پیگیری شوند به پدیده های واقعی تبدیل میشود

به زبان ساده ما میتوانیم خلق کنیم و برای خلق کردن باید ایده اش را داشته باشیم

پس اگر برای ما خلق کردن یا واقعی شدن چیزی مهم است پس ایده اش هم مهم است.

وظیفه ما در برابر ایده ها چیست؟

ایده ها از جایی بیرون از ما می ایند. از منبع بالاتر از ما. ایده ها از سمت خدا می آیند. نشانه اند. زبانی که خدا با ما حرف میزند (در کتاب کیمیاگر از پائولو کوئیلیو هم به این موضوع اشاره شده)

وظیفه ما شکرگذاری از این نعمت الهی است و تنها راه شکرگذاری استفاده از نعمت است

کمترین استفاده از نعمت ایده، ثبت آن است (قیدوالعلم بالکتاب … یعنی علم را به بند بکشید با نوشتن)

نوشتن، کاری است که قدرت بالایی دارد قدرتی معجزه گونه که میتواند شروع خلق کردن باشد (نون والقلم ….)

اینکه میگویند اهداف را بنویسید تا یک گام به برآورده شدنش نزدیکتر شوید به نظر من واقعیت دارد و این اتفاق می افتد (البته شرایط دیگری هم در واقعی شدن آنها دخیل هستند و این تنها عامل نیست)

ما باید ایده ها را از ذهن بیاوریم بیرون .. ابتدا روی کاغذ … بعد روش تمرکز، همفکری کنیم تا راهی برای عمل کردنش پیدا کنیم … بعد آن را عملی کنیم … چون ایده ها از جایی بالاتر از ما آمده اند یعنی خالق هستی … پس خالق هستی ماموران و کمکهایی قرار میدهد تا آن ایده عملی شود … شاید شرط اصلی آن، توجه ماست به ایده ها و جدی گرفتن آنها

چگونه ایده ها را عملی کنیم؟

گام اول نوشتن است.

و گام بعدی پرسیدن این سوال که چه چیزی/ چه کاری لازم است تا این ایده در عمل اجرایی شود و به واقعیت بپیوندد؟؟!

همچنین این سوال را بپرسید و بنویسد که چه موانعی وجود دارد برای واقعی کردن این ایده؟!

وقتی این دو سوال را بپرسیم و بنویسیم روی کاغذ، راهکارها آشکار میشوند و اگر آن راهکارها را به شکل یک نقشه راه و پلن دربیاوریم و شروع کنیم یک گام از آن را عمل کردن، بقیه مسیر خود بخود آسان میشود و عوامل بیرونی به شکل معجزه گونه ای به همراهی و کمک ما می آیند. (مردمی که هدف یا ایده ای را دنبال نمیکنند معمولا خلق شده اند تا به کسانی که ایده و هدفی را دنبال میکنند کمک کنند)

سوال بعدی ..

برند چیست؟

برند یعنی:

  • برداشتی که از یک چیز شکل گرفته
  • برند یعنی علت انتخاب شدن
  • برند یعنی جایگاه گرفتن
  • برند یعنی ارتباط دادن چیزی با یک نقش یا معنا در ذهن

چرا برند و برندینگ مهم است؟

چون برند بودن علت اصلی انتخاب شدن است. یعنی اگر میخواهیم چیزی انتخاب شود باید آن را برند کنیم. مثلا اگر میخواهیم کسب و کارهای با کیفیت ما را به عنوان مشاور یا طراح سایت یا کوچ بیزینس خود، انتخاب کنند باید خودمان را برند کنیم… یعنی جایگاهی در ذهن این نوع مخاطبین ایجاد کنیم که ما را به نقش مشاور کسب و کار (اینترنتی) یا بیزینس کوچی که میتواند با هک رشد باعث توسعه کسب و کار شود بشناسند یا درک کنند.

ما برداشت دیگران از خودمان یا محصولمان یا شرکتمان را شکل میدهیم و این کار برندینگ (برندسازی) نامیده میشود

برند بودن مزایای زیادی برای یک کسب و کار دارد:

  • برند بودن باعث میشود توسط مخاطبین (مشتریان) انتخاب شود
  • برند بودن باعث میشود تقاضا برای شرکت/محصول/ما افزایش یابد
  • برند بودن باعث میشود بدون اقناع کردن یا توضیح دادن ما/محصول ما/شرکت ما توسط مخاطبین هدف، پذیرفته شود
  • برند بودن ارزش درک شده را بالا میبرد و قیمت ما/خدمات ما/شرکت ما افزایش می یابد و مردم حاضرند پول بیشتری بپردازند آن هم بدون نیاز به توضیح بیشتر

اهمیت برند و برندینگ را راحت درک میکنیم و سوال این است چگونه برند شویم

چگونه برند شویم؟ چگونه یک برند بسازیم؟

چه مسیری از ایده تا برند وجود دارد؟

برای ساخت برند 3 مرحله کلی وجود دارد: تعریف؛ ساختن؛ بازاریابی کردن (Define, Build, Marketing).

در مرحله اول باید خودمان را تعریف کنیم و نیازمند آگاهی از ابعاد مختلف است. مهمترین موضوع هم فلسفه وجودی، چرایی، فرهنگ و سلف کانسپت و … است.

بعد باید برند را بسازیم که در آن داستان برند، ارمغان برند، هویت برند، شخصیت برند و …. را میسازیم.

بعد با تولید و انتشار محتوا در کانالها و شبکه های اجتماعی مختلف و مخصوصا در وبسایت بیزینسی خودمان، به شکل مستمر، برند را در ذهن مخاطبین شکل میدهیم.

نکته کلیدی این است: باید همه کارها و عوامل در یک راستا و یک پیام متمرکز باشند تا برند به شکلی که ما میخواهیم در ذهن مخاطبین ما شکل بگیرد.

در دوره رکث (رهبری کسب و کار ثروتساز) در مورد ساخت برند تجاری و پرسونال برندینگ و راهبری به طور مفصل صحبت میکنم.

موضوع مهمی که در ساخت برند وجود دارد طراحی و ساخت ارزش پیشنهادی یکتا است که اساس یک کسب و کار و برند است.

اگر برندی ارزشی برای ارائه نداشته باشد و یکتا و متمایز نباشد (یعنی در تلاش برای کپی کردن باشد باعث عدم اصالت میشود که یکی از 4 ویژگی مهم یک رهبر یا برند است و باعث میشود تناقض و پارادوکسهایی به وجود بیاید و برند به درستی شکل نگیرد).

نکته مهم: هر شخصی/کسب و کاری/محصولی به خودی خود یک برند است زیرا درک و برداشتی در ذهن مخاطب ایجاد میکند و جایگاهی در ذهن مخاطب دارد. مسئله این است که ممکن است این برداشت، مطابق با خواسته آن شخص یا کسب و کار نباشد. بنابراین برندینگ معنایش میشود: شکل دادن برداشت (تعریف شده) و درک مخاطبین هدف، توسط ما.

مغز دوم چیست؟

چگونه بنویسیم یا ایده ها را نگهداری کنیم؟ پاسخ این سوال همان عبارت “مغز دوم” است که در کتابی با عنوان “ساخت مغز دوم” (Building Secon Brain) منتشر شده (البته در این لحظه که مقاله را مینویسم هنوز ترجمه فارسی منتشر شده ای ازش نیافتم)

مغز دوم یک روش برای نوشتن و نگهداری ایده هاست تا ذهن مان را خلوت کنیم

خلوت و خالی کردن ذهن باعث میشود ایده های جدیدتر به سراعمان بیاید و همچنین استرس را کم میکند و همچنین ما را از فلج تحلیل که باعث میشود از اقدام گرایی دور شویم و احمال کار شویم نجات میدهد

برای ساخت مغز دوم یک روش 4 مرحله ای به اسم C.O.D.E وجود دارد که بعدا در موردش توضیح میدم یا اگر کسی براش مهم بود در کامنت میگه و براش ویدیوی آموزشی میسازم

برای ساخت مغز دوم میتوانیم از ابزارهای نوت برداری آنلاین استفاده کنیم تا همیشه در دسترس ما باشند که برخی از اونها که خیلی پرطرفدار هستند عبارتند از:

  • برنامه evernote
  • برنامه notion (بیشتر برای کارها و ایده های تیمی)
  • برنامه keep (این یکی انتخاب خودم هست چون رایگانه امکانات هر دوتای بالا را تا حدی دارد)
  • و برنامه های دیگری که با یک جستجوی ساده در گوگل پیدا میکنید

نظر شما

نوبت شماست تا در صورتی که این مطلب باعث شده سوالی یا پیشنهاد یا تجربه یا فکری یا ایده ای به ذهنتان رسیده را با ما نیز در کامنت این مقاله به اشتراک بگذارید تا با تعامل سازنده باهم بهتر از قبل شویم و ایده هایمان را یک قدم به واقعیت نزدیکتر کنیم.

جمع بندی و سخت آخر

ایده ها را جدی بگیرید و بنویسید و روی عملی کردنشان فکر کنید. چون ایده ها شروع خلق کردن و ساختن هستند.

روی ساخت برند برای خودتان (پرسونال برندینگ)، برای کسب و کار و محصو و خدمتتان (Business Branding) و برندسازی در اینترنت (Digital Marketing & Branding) وقت بذارید تا راحتتر انتخاب شوید و با قیمت بالاتری معامله کنید.

خودتان را در ابهام نگه ندارید و برای اقدام سریع و موثر، از یک مشاور کسب و کار یا از یک بیزینس کوچ یا هکر رشد، مشورت و همفکری بگیرید (در این مورد میتونید روی مشاوره اسفهلان حساب کنید).

موفق و پیروز باشید

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

امین قاسمی اسفهلان

مشاور کسب و کار و رشد و توسعه فردی. موسس گروه ایران آسترا و گروه تخصصی جی آی اس آکادمی. علاقمند به شاگردی، راهبری، یادگیری و نوآوری. پیوسته در مسیر شاگردی رشد و موفقیت بوده و آموخته هایم را در سایت اسفهلان به اشتراک می‌گذارم. توانایی من، یک ذهن تحلیلگر و طراح برای حل مسائل کسب و کار اینترنتی و آنلاین، هک رشد سایت و افزایش فروش سایت است. طراحی و کارگردانی هنری ظاهر وب سایت و محتوای سایت توانایی دیگری است که از ذهن تحلیلگر و تحقیقات زیاد به دسته آمده است.

نوشته های مشابه

اشتراک
Notify of
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها