کسب و کارآموزش و یادگیریبازاریابیکارآفرینی

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد)

با فیلم دیدن، تفکر کارآفرینی و بازاریابی یاد بگیرید!

فیلم‌ها به عنوان نمایش تجربه‌های ساختگی اما نزدیک به واقعیت، همیشه گزینه مناسبی برای افزایش تجربه و دانایی در زمینه‌های مختلف بودند. به خصوص فیلم‌هایی که زندگی‌نامه‌ای هستند. برخی از این فیلم‌ها مثل فیلم Founder به بررسی زندگی کاری افراد بزرگ و موفق می‌پردازند که قطعا حرف‌های مهمی برای زدن دارند. در ادامه این مقاله، نکات کلیدی در رابطه با اصول کسب و کار در فیلم Founder را که از آن استخراج کردیم، برای شما شرح می‌دهیم.

درباره فیلم

فیلم Founder (بنیان گذار)، یک فیلم درام زندگی‌نامه‌ای است که در سال 2016 منتشر شد. این فیلم توسط جان لی هنکاک، کارگردانی شده و رابرت سیگل، فیلمنامه آن را به نگارش در آورده. بازیگر نقش اول این فیلم مایکل کیتون است که در نقش شخصیت ری کراک قرار گرفته و لورا درن، در نقش همسر او، در مقابل او بازی می‌کند.

داستان این فیلم در مورد ری کراک و ماجرا‌های او در راه به دست آوردن مجموعه بزرگ فست فود زنجیره‌ای مک دونالد است. در واقع این فیلم زندگی شخصیت ری کراک را از زمانی که به عنوان فروشنده مخلوط کن شیربستنی است، تا روزی که صاحب کسب و کار مک دونالد می‌شود را به تصویر می‌کشد.

اصول کسب و کار در فیلم Founder
اصول کسب و کار در فیلم Founder

اصول کسب و کار و کارآفرینی

دیدن فیلم Founder توسط بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار بزرگ پیشنهاد شده و این عقیده را دارند که دیدن آن باعث افزایش دانایی شما در زمینه بازاریابی و کسب و کار می‌شود.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که حوصله فیلم دیدن را ندارند و یا هنگام فیلم دیدن کمتر به نکات درونی آن توجه می‌کنند؛ ما برای شما در ادامه نکات مربوط به کسب و کار و بازاریابی را از این فیلم استخراج کردیم و برای شما شرح دادیم. در واقع نکات زیر ویژگی‌های شخصیت بزرگ ری کراک است که همین ویژگی‌ها او را صاحب رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد کرده است.

کنجکاوی، ویژگی مهم یک کارآفرین موفق

کنجکاوی یکی از اصول مهم هر کسب و کاری است که نیاز به گسترش و توسعه دارد. شما وقتی با یک موضوع یا مسئله خاصی در رابطه با کسب و کار خود روبه رو می‌شوید، نباید آن را به حال خود رها کنید؛ بلکه باید تا ته ماجرا بروید و هر چیزی که مربوط به آن موضوع می‌شود را شناسایی کنید و برای سوال‌های پیش آمده پاسخ پیدا کنید.

کنجکاوی باعث افزایش دانایی و تجربه شما می‌شود و افزایش دانایی و تجربه، به نوع خود انتخاب‌های گسترده‌ای از میان ایده‌های جدید جلوی راه شما باز می‌کند. بنابراین، کنجکاوی رابطه مستقیمی با گسترش ایده پردازی دارد. اگر ویژگی کنجکاوی در انسان وجود نداشت، هیچ وقت چیزی کشف یا اخترع نمی‌شد. در زمینه تجارت و اقتصاد هم، همین ویژگی کنجکاوی باعث شد بسیاری از تحقیقات بازاریابی صورت بگیرد و دانش عمومی در این زمینه افزایش یابد.

شخصیت ری کراک در فیلم، زندگی‌اش به خاطر یک کنجکاوی متحول شد. او متوجه این موضوع شد که تعداد زیادی ماشین مخلوط کن، توسط یک رستوران که چندین مایل از او دورتر بود سفارش داده شده. او کنجکاو این موضوع شد که چرا یک رستوران باید این همه دستگاه مخلوط کن سفارش بدهد، در نتیجه او تصمیم گرفت به آن رستوران دور برود . پاسخ سوالش را پیدا کند.

او می‌توانست نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندهد و به کارش ادامه دهد، اما آن وقت دیگر هیچ وقت به موفقیت نمی‌رسید.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 9

راه‌های جدید را برای اهداف قدیمی انتخاب کنید

گاهی اوقات ممکن است شما به خاطر اینکه مدتی طولانی یک هدف را دنبال می‌کردید اما به آن نرسیدید، دچار دلزدگی و ناامیدی شوید. ممکن است کار را برای مدتی تعطیل کنید و یا کلا از آن بیزینس خارج شوید. اما آیا به فکر امتحان کردن یک راه جدید افتادید؟

سعی کنید برای رسیدن به اهداف، از چندین راه مختلف، مسیر را طی کنید؛ اگر یکی جواب نداد، دنبال راه دیگری بگردید و از آن راه وارد شوید.

شاید فکر کنید اینکار وقت طلف کردن باشد، اما شما با رفتن از هر راه، درواقع درحال کسب تجربه و دانایی هستید. همانطور گفتیم، کسب تجربه و دانایی به شما برای پرورش قوه ایده پردازی‌تان کمک بزرگی می‌کند.

برادران مک دونالد که از یکنواختی خرید و فروش کسب و کار‌شان خسته شده بودند، تصمیم گرفتند با الهام از کسب و کار ماشینی، از راه جدیدی وارد شوند و دستگاه ماشینی را وارد کسب و کار خود کنند. به واسطه همین موضوع بود که مشتریان آن‌ها افزایش یافت و کسب و کار‌شان به قدرت بزرگی رسید.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 10

جویای حال مشتریان خود باشید و مشکلاتشان را حل کنید

یکی از اصول مهم بازاریابی و مارکتینگ به ویژه در عصر حاضر، توجه مطلق به خواسته‌ها و نیاز‌های مشتری است. شناسایی و حل مشکلات مشتری، راه‌های جدیدی به روی شما برای ورود کسب و کارتان به عرصه رقابت با شرکت‌های بزرگ باز می‌کند.

در واقع حل مشکلات مشتری، ارزش‌های بیشتری به محصولات و خدمات شما اضافه می‌کند و همین ارزش افزوده، باعث پیشرفت شما در جذب مشتری و در نهایت پیشرفت در عرصه رقابت می‌شود. به علاوه سر و کله زدن با مشکلات مشتری می‌تواند ایده‌های جدیدی برای گسترش کسب و کار به شما بدهد.

برای شناسایی مشکلات مشتریان، باید خودتان را جای آن‌ها بگذارید و موقعیت یک محصول و خدمات را با تمامی جنبه‌های آن بسنجید. از خودتان بپرسید که شما به عنوان یک مشتری چه عنصر یا عناصری را در کسب و کار خود لازم می‌دانید؟ آن‌ها را یادداشت کنید و برای حل کردن آن‌ها اقدام کنید.

به عنوان مثال برادران مک دونالد متوجه این موضوع شدند که مشتریان بابت معطلی زیاد و شلوغی، عذاب می‌کشند و از آنجا زده می‌شوند. بنابراین آن‌ها با افزایش سرعت کار خود، برای نیاز مشتری ارزش قائل شدند و در نتیجه بسیاری از رقبای خود را زیر پا گذاشتند.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 11

شرکای مناسب انتخاب کنید

یک شریک خوب می‌تواند باعث توسعه و رشد کسب و کار شما شود. در مقابل یک شریک نامنظم و بی مسئولیت، می‌تواند یک شبه تمام زحمات شما را به باد دهد و دچار سقوط اقتصادی کسب و کار شما شود.
برای انتخاب شریک عجله نکنید و با صبر و حوصله تحقیق کنید. اگر کسی را مد نظر داشتید، بازهم در مورد او تحقیق کنید؛ با او به مسافرت بروید و او را به خوبی بشناسید. هر چه بیشتر او را بشناسید، در آینده کمتر در معرض موقعیت‌های ناگهانی قرار می‌گیرید.

یک شریک خوب باید اخلاق حرفه‌ای داشته باشد و نسبت به کارش مسئولیت پذیر باشد. اگر فرد مورد نظر شما یک شخص نامنظم و بدون برنامه و با انرژی منفی است، او را از لیست انتخابی خود خط بزنید و به دنبال یک شریک جاه طلب و مسئولیت پذیر بگردید.

شخصیت ری، در ابتدا افرادی را برای شراکت مدنظر قرار داد؛ اما بعد‌ها متوجه شد که آن‌ها روحیه تیمی و اخلاق حرفه‌ای ندارند. در نتیجه آن‌ها را کنار گذاشت و یک شریک مسئولیت پذیر و به فکر را انتخاب کرد که به نوع خود باعث پیشرفت کسب و کارش شد.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 12

از وضعیت کنونی خود راضی نباشید

یکی از خصوصیات مهم یک کارآفرین و صاحب کسب و کار موفق، این است که نمی‌تواند به مدت طولانی در یک مرتبه و مقام بماند. او همیشه به دنبال راهی برای پیشرفت می‌گردد تا به بهترین جایگاه برسد که درواقع برای او بازهم بهتر تر از بهترین وجود دارد.

هیچ وقت از وضعیت کنونی خود راضی نباشید؛ البته منظور این نیست که نا شکری کنید، بلکه در عین سپاس‌گذاری، سعی کنید به دنبال ارتقا جایگاه خود باشید تا موفقیت و پیشرفت را با تمام وجودتان حس کنید.

اگر ری کراک در همان ابتدا نسبت به جایگاه و شغلی که داشت راضی بود، هیچ وقت صاحب رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونلد نمی‌شد. این حس نارضایتی بود که محرک او برای پیشرفت شد. این حس نیاز به افزایش درجه و مقام اجتماعی، او را به مک دونلد کشاند و رفته رفته باعث شد که صاحب آن کسب و کار پر سود و بزرگ شود.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 13

تحمل ناامیدی

ناامیدی، از عناصری است که در هر کسب و کاری مزاحم پیشرفت افراد می‌شود. امکان ندارد که هر چند وقت یکبار دچار ناامیدی نشوید. هر صاحب کسب و کاری حداقل چند بار در ماه دچار ناامیدی و خستگی می‌شود. مهم این است که بعد از ناامیدی چه تصمیمی برای آینده خود بگیرد.

آسان‌ترین تصمیم این است که فرد کسب و کار را کنار بگذارد و تسلیم شود. این یک راه آسان است که بیشتر برای آدم‌های ضعیف مناسب است. اما راه دیگر، تحمل ناامیدی و تلاش چندین برابر است. اگر در کسب و کار خود شکست خوردید، برای موفقیت بیشتر باید ناامیدی را تحمل کنید و کار کنید.

اگر به ناامیدی خودتان بها دهید و قبولش کنید، روز به روز این حس ناامیدی بیشتر می‌شود و به دنبال آن حس بی ارزشی و بی معنایی، شما را فرا می‌گیرد. پس سعی کنید به جای قبول ناامیدی، آن را تحمل کنید و با آن مبارزه کنید.

ایده‌های شخصیت ری بار‌ها توسط برادران مک دونلد رد شد و یا به تعویق افتاد. این مسئله روی او تاثیر بدی گذاشت و برای مدتی دچار ناامیدی شد؛ اما هیچوقت در ناامیدی باقی نماند و با اعتماد به خود و ایده‌هایش، کسب و کار خودش را راه انداخت و از برادران مک دونالد هم موفق‌تر شد.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 14

هیچ وقت دیر نیست!

بسیاری از افراد میانسال و حتی جوان‌تر، مقاومت بالایی برای وارد شدن به یک کسب و کار جدید دارند. بهانه آن‌ها هم سن است؛ فکر می‌کنند که زیادی برای راه اندازی یک کسب و کار جدید سن‌شان بالا است. در صورتی که آمار نشان می‌دهد بسیاری از کارآفرینان موفق امروزی، از میانسالی وارد کسب و کار خودشان شدند.

ری کراک، در 52 سالگی با برادران مک دونالد ملاقات کرد که خود آن‌ها هم یکی 52 ساله و دیگری 45 ساله بود. پس سن در زمینه راه اندازی کسب و کار اهمیت زیادی ندارد؛ حتی میانسالی بسیاری از راه‌های پیش رو را برای شما آسان می‌کند؛ زیرا تجربه‌های زیادی کسب کردید و با آزمون و خطا‌هایی که در طول عمر انجام دادید، امکان موفقیت شما بالا‌تر می‌رود.

اصول کسب و کار در فیلم Founder (موسس مکدونالد) 15

سخن آخر

هر کسب و کاری برای طی کردن مسیر موفقیت، نیاز به افزایش تجربه دارد. برخی از این تجربه‌ها از طریق مطالعه زندگی‌نامه افراد کارآفرین به دست می‌آید. یکی از منابع مفید و تاثیر گذار که زندگی این افراد را بررسی می‌کند، فیلم‌ها است. بنابراین دیدن اینگونه فیلم‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

به مطالعه ادامه دهید:

راهنمای مشاوره کسب و کار اینترنتی

10 نقل قول ارزشمند برای رشد فردی و تجاری

بهترین راه های کسب درآمد از اینترنت

امتیاز بدهید post
نمایش بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا

تماس با ما

پشتیبانی و مشاوره

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره واتساپی

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی و مشاوره تلگرامی

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها